onsdag 28 december 2011

Ny halvlögn av Elmsäter-Svärd

Dimridåerna och propagandan fortsätter från tågministern. I förrgår i SvD, angående stormarna och underhållet av järnvägen:

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd säger att det kommer att ta lång tid att rusta upp järnvägen. Trafikverket får sju miljarder kronor om året för underhållsarbete på järnvägarna. Under 2011 tillsattes ytterligare 800 miljoner kronor för att öka driftssäkerheten längs spåren.
– Det hade naturligtvis varit bättre om man påbörjat det mycket tidigare, men så ser det inte ut, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

De 800 miljonerna är pengar som året innan plockades bort ur budgeten. De har sedan ersatts med pengar ur resenärernas egna fickor, jag menar höjda banavgifter, som vi nu ser i konkret form som en prishöjning. Nej, Catharina Elmsäter-Svärd vinner ingen respekt genom att ändra historieskrivningen - lika lite som Sofia Arkelsten gör det. Nämn saker vid deras rätta namn! De 800 miljonerna var en återställare hämtad ur annan kassa, nämligen resenärernas. En åtgärd som gjorde det ännu mindre attraktivt att ta tåget.
God fortsättning på julfirandet, pendlare och andra; inklusive SJ förstås och Trafikverket (och ministrar)!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

tisdag 20 december 2011

2011.XII.20

Tåg 221: 4 min sent.
Tåg 278: 3 min sent.


måndag 19 december 2011

2011.XII.19

Tåg 221: 4 min sent.
Tåg 538: 26 min sent.


torsdag 15 december 2011

onsdag 14 december 2011

2011.XII.14

Tåg 221: u.a.
Tåg 530: Toalett ur funktion.


tisdag 13 december 2011

Det stora tågrånet

Tåg 221: u.a.
Tåg 534: u.a.


Läs recensionen i DN av Det stora tågrånet!
Utdrag ur recensionen av Kajsa Ekis Ekman:
"Alla dessa bolag, även de statliga, är ute efter profit framför allt. Många av dem vet att de inte kommer att vinna nästa upphandling och ser därför till att skrapa ut så mycket de kan under ett år. Detta innebär att personalen pressas, att den tekniska utvecklingen haltar eftersom ingen vill investera pengar i detta och att helt fel saker prioriteras. Ett tåg fullt med passagerare kan till exempel stå stilla, blockerat av snö, för att SJ tjänar mer på att hyra ut plogen till någon annan. Visst är entreprenörerna tvungna att åtgärda fel. Detta kan betyda att skicka ut en ”felavhjälpare” som inte kan något och inte har några verktyg. Bara man kan skriva i rapporten att en felavhjälpare finns på plats, så har man uppfyllt sin del av kontraktet."
"Det är något så vrickat över det hela att jag bara inte kan inse att detta är nu, nu – har mänskligheten verkligen tagit sig ända hit och inte blivit smartare än så här? Ju mer jag läser, desto mer chockerad blir jag över hur reservationslöst och platt Sverige har lagt sig för profitintresset. Plötsligt är hela landet privatiserat, och det har inte ens skett någon utvärdering."
Som sagt, läs hela recensionen och även hela boken av Mikael Nyberg!

måndag 12 december 2011

Första vintertrafiken

Tåg 221: u.a.
Tåg 534: u.a.


Det är en intressant dag såtillvida att ny tidtabell börjar gälla. Och det är inte vilken tabell som helst, utan en med kraftiga trafikreduceringar. Samtidigt är det den dag då SJ höjer priserna på periodkort med cirka sju procent. En dålig kombination.
I morse var jag sedan tidigare klar över att tre morgontåg på min sträcka var borttagna - bortreducerade om man så vill. 8.51: borta, 7.51: borta, 7.21:borta. Men denna morgon var dessutom tåget 6.21 inställt!
Gissa om det var fullt på regionaltåget som går 7.00 från Centralen! Till och med i första klass var det fullt; fullt av arga människor som hade beställt frukost men inte fått någon.
Inte vet jag varför 6.51 var inställt, men det borde inte kunna bero på fordonsbrist i alla fall... Snacka om dålig tajming att ställa in ett tåg!
Och detta sker samma dag som SJ höjer priserna på sina kort. Det är som att de verkligen vill förvissa sig om att INGEN någonsin ska ta tåget igen.
U.a. här ovan ska alltså tas med en nypa salt.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,