Det är naturligtvis helt rätt att först och främst ta hand om och sköta det man redan har. Men behovet på tio års sikt anges av Trafikverket utifrån McKinsey-rapporten till cirka 23 miljarder. Där lägger sig regeringen lägre - 1,8 miljarder är ju mindre än 2,3 per år. Men det blir väl mera se'n? Nej, det ökade anslaget är bara för två år, och räcker bara till sammanlagt 16% av tioårsbehovet av ökade anslag. Och då snackar vi ändå bara om att upprätthålla den nivå av standard som vi redan har!
Det är förstås helt suveränt att växlar blir eluppvärmda och att stickspår förlängs. Men övriga investeringar då? Det behövs 29 miljarder till detta på tio år. Regeringen anslår noll. Infrastrukturministerns prat om att bygga bort flaskhalsar ekar tomt i retrospektiv.
Sant. |
DN
SvD
Expressen
Aftonbladet
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar