Tåg 538: 22 min sent. Usel uppkoppling.
Aftonbladet följer i DN:s spår och har en rad artiklar om tågtrafiken i dagarna.
Tågkaoset inte bara vädrets fel
Risk för stopp på perrongerna trots 200 extra miljoner
Förseningar för SJ:s nya snabbtåg (TT)
Urspårad vinstjakt
Den sistnämnda är skriven av Mikael Nyberg, som ur perspektivet råkapitalism belyser tågtrafikens problem.
Socialdemokraterna startade uppstyckningen av järnvägen.
"[...]1988 påbörjade Sverige, påhejat av kommissionen i Bryssel, som första land i Europa en upplösning av den statligt samordnade järnvägen. Hädanefter skulle marknadsmekanismer och prissignaler styra.Mikael Nyberg gör jämförelser med 1800-talets järnväg, och har många poänger i det.
Det gick som det gick.
– Det är misär, berättar en reparatör på Stockholms Central för mig. Här funkar ingenting. Man struntar i regler och lagar och allting.
Så kallade indirekta underhållskostnader har mer än fördubblats på sju år. Färre är ute på banvallarna och byter kontaktledningar och växlar, fler sitter på kontoren och räknar på kontrakt."
"På 1800-talet gick arbetet med spåren till de rallarlag som hade lägst anspråk på löner och anställningsvillkor. Förmannen stoppade en stor del av intäkterna i egen ficka. Gick kontraktet inte ihop sänkte han lönen för sina underlydande.Den Jan Nygren som nämns är den tidigare (S)ministern för vapenexport, han som numera är PR-konsult och varnar socialdemokratin för att fastna i det förflutna.
Allt är välbekant på spåren i dag: underbudskonkurrensen, chefsgodtycket och dumpningen av löner och arbetsvillkor. Till och med daglönarna är tillbaka.
Det yrkeskunnande som höll vagnarna rena och tåg och bana i skick sätts på undantag i vinstjäktet. Bemanningsföretag skickar ut oerfarna i livsfarlig spårmiljö, duktiga hantverkare tvingas utföra fuskjobb och de kunskaper som självständiga arbetslag genom åren samlat på sig skingras i upphandlingar och företagsaffärer.
Jan Nygren och hans kollegor i karriären ser ”upplysta, ekonomiskt fria människor … öka sina valmöjligheter”.
Jag ser något annat: en kapitalism som förgör förutsättningarna för fortsatt social utveckling."
Nyberg:
"Framtiden är i gällande bakvända perspektiv ett tillstånd före välfärdsstat och kollektiva lösningar.Det här är befriande läsning och en stor hjälp för den som försöker förstå sammanhangen i dagens svenska tågkaos.
Det mått av ordning och reda som socialdemokratin en gång införde i den svenska kapitalismen städas ut. En utlevad klass av privata profitörer härjar kring i ett socialt sönderfall utan att någon ingriper."
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar