Tåg 525: Dålig uppkoppling mot internet.
Tåg 536: 19 min
sent.
Årskort silver kommer att kosta 42100 kronor från den 12 december. Det är då fortfarande det "billigaste" alternativet för tågpendling mellan Stockholm och Norrköping såvida man behöver någorlunda valfrihet kring vilka avgångar man tar. Och det är fortfarande en skandal att det förhåller sig så. Marknaden är fri. Priserna sätts fritt efter SJ:s eget huvud, så att säga, och ingen utanför SJ kan göra något åt det. Och vilka påtryckningsmedel har vi som pendlar?
Enligt Catharina Elmsäter Svärd är det fina i kråksången att vi kan välja, göra ett val vilken operatör vi föredrar. Eller som hon själv uttrycker det: "Ja, det viktigaste tycker jag i slutändan, och som jag har med mig som en grundtes, det är att den som behöver använda ett transportslag, den måste alltid kunna göra valet själv och då måste varje trafikslag för sig fungera ännu bättre ihop." ...
Det är naturligtvis bara dravel (om man överhuvud taget lyckas uppfatta en mening i det). Den som pendlar åker med SJ på något slags periodkort och därmed jämnt! Hur skulle vi kunna välja Veolia? På tok för få avgångar! Och det vet så klart prissättarna på SJ AB. Marknaden s a s uppmanar SJ att ta ut de priser som de tar ut; och SJ har regeringens order att göra det - att vara marknadsmässiga så långt det bara går. Man får anta att det också är därför som SJ inte erbjuder oss ett vettigt pendlarkort bara på sträckan. Kan man suga ut mer pengar av pendlarna gör man det.
Jag läser idag på SJ:s hemsida att prishöjningarna beror på höjda banavgifter och höjt elpris. Var det inte SJ som i vintras gav besked att de tyckte det var helt i sin ordning att betala in högre banavgifter. Elmsäter Svärd igen: "Och dom här banavgifterna - det har t o m SJ uttryckt - att dom gärna kan tänka sig att betala högre banavgifter under förutsättning att de verkligen går till förbättringar av järnvägssystemet. Och det är precis det de ska göra." Ja det tror fasen att dom kan tänka sig, det är ju kunderna som betalar höjningen! Nu har vi det svart på vitt.
Fler citat från lördagsintervjun 16 april i år där T Ramberg intervjuade Catharina E S:
TR: Biljettpriserna för resenärer stiger också, tror Trafikverket, pga de här banavgiftshöjningarna. Varför ska det vara dyrare att ta tåget?
CES: "Annars så ser vi ju att trenden är ju precis det omvända. Det handlar ju hela tiden om en konkurrens. Där jag själv behöver ha valet. Vilket transportslag tar mig smidigast, bäst, fram dit jag ska? För det är ju egentligen själva helheten utav resan, och sen har den olika priser, och vi ser snarare att biljettpriserna minskar."
Man baxnar... och tar bilen.
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar