Tåg 221: Inställt. Tog bilen till slut, med en försening på 140 minuter som följd.
Tåg 278: Icke applicerbart.
Januari var en förträfflig månad vad beträffar punktligheten för mina tåg. Men det gäller bara punktligheten, för prishöjningen i kombination med trafikreduceringen kan man inte vara nöjd med.
Det går avsevärt färre tåg i vinter och Trafikverket har fått in resurser i form av ökade banavgifter. Ändå är det som att nämnda trafikverk står helt lamslaget när något större fel inträffar, som igår, när en kontaktledning gick av mellan Stockholms Södra och Centralen.
Jag stod på Flemingsbergs station och väntade på tåg 221. "Vi har för närvarande stopp i tågtrafiken pga ett elfel. Var uppmärksam på skyltningar och utrop! Observera att angivna avgångstider kan komma att ändras!" Mitt tåg skyltas hela tiden framåt: 7.30, 7.40, 7.45, 7.50 8.00 osv.
Senare får jag veta att tv-nyheterna givit besked att felet beräknas vara åtgärdat först klockan tolv. Trafikverket kan alltså ge tv-journalister besked om tidsprognosen, men vi passagerare som nervöst står och väntar ute på kalla tågstationer, får genom utrop och skyltning bara med myrsteg framflyttade preliminärtider. 5-15 minuter flyttar Trafikverket envist fram avgångstiderna, fastän de vet att felet kommer att bestå fram till middagstid; vilket är fyra timmar senare!
Och uppmärksam på skyltningar och utrop som jag är, stannar jag kvar på stationen i det längsta, gripande efter de sista halmstråna av hopp, att det kanske ligger något uns av sanning i de där skyltningarna och utropen, och mitt tåg kanske ändå rullar in till perrongen om tio minuter. Det står ju så på tavlan!
Trafikverket överträffar sig själv igen i sin paradgren Dålig information! Det har slagit världsrekord på världsrekord förr, och nu satt det där som en smäck; nytt världsrekord igen!
Till sist gav jag upp och tog bilen. Litade mer på vad mina kolleger som väntade på Stockholms central sa: "vårt tåg är inställt nu, och vi får ta en buss till Södertälje och byta till tåg där."
Trafikverket har haft många år på sig att rätta till det där med informationen. Varje gång nåt händer är det samma feedback från resenärerna: informera oss så kan vi stå ut med nästan vad som helst! Och Trafikverket har ju sett vartåt det barkar med järnvägsnätet, så de kan ju knappast ha trott att allt genom ett trollslag skulle börja funka bra igen. Och den del i systemet som borde vara billigast att åtgärda, blir bara sämre och sämre.
Kroniskt systemfel! Trafikverket, det finns ingen ursäkt.
SvD: Det är ett politiskt ansvar
DN: Går inte att åka tåg längre
Infrastrukturminister Elmsäter-Svärd, 12 jan 2012: "För åren 2012–2013 tillförs 5 miljarder kronor extra,
varav 3,6 miljarder går till järnväg. Vi fortsätter att återställa
robustheten. Dessutom har trafikantinformation, såväl på plattformar,
stationer som via sociala medier, förbättrats."
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar