- Det gäller slopat avkastningskrav för SJ,
- att Trafikverket ska få sina 38 miljarder fram till år 2012,
- att ytterligare pengar tillförs speciellt för godstrafiken,
- att höghastighetsbanor byggs,
- att Trafikverket får ett helhetsansvar för järnvägen,
- att samma trafikverk ska bedriva underhåll i egen regi
- och att Jernhusen ges ett samhällsuppdrag.
SEKO talar varmt om konkurrensen mellan operatörerna, men det finns i dag ingen konkurrens som fungerar. Ta Södra Stambanan som exempel: SJ har ingen egentlig medtävlare, utan sätter priser efter eget huvud. Jag vill se en påreglering, så att vi fullt ut kan "börja använda SJ som ett transportpolitiskt instrument", även på de populära sträckorna.
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar