torsdag 14 april 2011

Wolodarski på fel spår

Peter Wolodarski är ute på hal is i sin ledare idag.
"Bra politik kräver ibland mer resurser, men den kan lika gärna förutsätta att strukturer, regler och resultat påverkas åt rätt håll.

Den sanningen är lika giltig när problemen i tågtrafiken diskuteras som när krisen i den svenska skolan debatteras. Vad hjälper stora investeringar i ny infrastruktur, om förseningarna i järnvägstrafiken beror på att SJ sätter in för många dåligt underhållna tåg på populära sträckor?"
Förhoppningsvis är det väl känt att den huvudsakliga orsaken till tågkaoset är dåligt fungerande infrastruktur. Cirka 70 procent av förseningarna beror på fel i växlar, signaler, spår o dyl. Jag är ganska säker på att Wolodarski också vet om det här. Att han ändå väljer att lägga skulden på SJ är irriterande, men måste ses i ljuset av att det passar bättre in i hans ideologiska resonemang. Ideologin går före sanningen. Tråkigt, när kommer från en av Sveriges tyngsta opinionsbildare och ämnet är så pass viktigt som vår gemensamma infrastruktur.

Lars Ohly och Ulla Andersson, båda (V), presenterar idag på DN Debatt tankar om Sveriges "ekonomiska ramverk". Järnvägen berörs på följande sätt:
"Inför samma regler för lån och avskrivningar för investeringar i staten som i kommuner och landsting. Det behövs möjligheter för avskrivningar och lånefinansiering av statliga investeringar i järnvägar, byggnader och bostäder. I dag redovisar staten kostnader för infrastrukturinvesteringar i den takt de uppstår vilket innebär att de direktavskrivs. Det är inte rimligt att dagens generation betalar kommande generationers investeringar. De senaste årens tågkaos beror bland annat på bristande investeringar orsakade av det stelbenta reglemente som råder."
Intressant!

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar