I fråga om nyinvesteringar för att undanröja flaskhalsar behövs 40 miljarder, av vilka Trafikverket självt kan uppbåda elva. Oklart i pressen är dock om de 40 miljarderna inkluderar de 23 för underhåll.
Hur som helst har ansvarig minister gjort vissa öppningar inför höstens budget. Då har siffran 30 miljarder nämnts. Vi lär få vänta med besked till den 1 oktober då utredningen är komplett med remissvar.
Avregleringen av järnvägen har fullföljts, vilket fått som konsekvens att Trafikverket tvingats reducera trafikmängden för 2012 till samma nivå som 2011 för att begränsa förseningarna. Det finns inte plats för alla.
Jan Sundling |
Finansministern har i dagarna öppnat för ett budgetsamarbete med (MP) i fråga om bl a infrastrukturen, då han ser ett "stabilt reformutrymme". I den andra vågskålen skulle då förstås ligga det femte jobbskatteavdraget. Knappast en självklar deal.
Läs gärna Johannes Åmans ledarkolumn från måndagens DN. Jag håller fullständigt med om att det måste prioriteras att satsa på underhåll av det vi redan har, framför nya kostsamma investeringar i snabbspår. Inget fel med snabbspår i sig. Om Regeringen i höst anslår erforderliga extramiljarder till underhåll och antiflaskhalsbyggen, måste jag ge dem credit. Återstår då "bara" att skapa en rimlig prisnivå för tågpendling, men där är vi inte än.
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar