Budskapet är ungefär som Miljöpartiets nuvarande ståndpunkt, men Adelsohn går ett steg längre i det att han vill se ett återförstatligande; det är inte utan att man frågar sig om han gått och blivit kommunist på gamla dar.
Hans text är korthuggen, men jag ska korta den ytterligare:
- Vi har för få spår, samtidigt som regeringen vill ha mer konkurrens, alltså ännu trängre på spåren.
- Första prioritet är att underhålla det vi redan har: vintersäkra växlar, byta alla kontaktledningar, förbättra signalsystemet.
- Efter en konsekvensbeskrivning av nuvarande ordning, bör man återgå till ett sammanhållet system för tågtrafiken.
- "Kanske ska vi ha ett järnvägssystem som ägs och drivs av svenska staten, men med mycket strama tyglar."
- Miljödebatten kan leda till ett ändrat direktiv till SJ, att i stället för total kommersialism "uppehålla ett sammanhållet järnvägsnät med täta och billiga avgångar".
- Idag är det politiska ansvaret för järnvägen uppdelat på två departement. SJ lyder under finansdepartementet "med tjänstemän som inte har någon kunskap om järnvägsfrågor, och en minister som ska fungera som någon slag huvudägare men saknar all överblick – och erfarenhet." Det bästa vore om både SJ och Trafikverket åter lydde under ett och samma kommunikationsdepartement.
- 2025 har vi självklart snabbspår till Stockholm och Malmö, via Jönköping. Vi måste säkra vår "livlina" ut i Europa när miljöskälen blir alltmer tvingande.
Avslutningsvis måste jag ställa mig frågan hur det är möjligt att denne Ulf Adelsohn sitter kvar på sin post som ordförande i SJ AB under alla år, trots att den politik han är satt att genomföra går stick i stäv med hans egen personliga uppfattning. Renhårigare hade varit att avgå i ett tidigare skede, och då liksom nu, tydligt deklarera sin avvikande hållning.
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar