Hans senaste newsmillartikel är skriven tillsammans med Tom K Strömberg, Rutger Fridholm, Per Almgren och Leif Stenberg. Kritiken gäller främst partiets senaste utspel om satsningen på höghastighetståg. Satsningen är på hela hundra miljarder, vilket ändå är en kraftig underfinansiering av dessa projekt, enligt Karyd och övriga. Artikelförfattarna beräknar i stället det dubbla beloppet, 200 miljarder, vilket är en helt orealistisk satsning enligt dem. De av partiet föreslagna upprustningsåtgärderna av järnvägen beräknar han och medförfattarna till att kosta 78 miljarder. Mot de projekten har Karyd inga invändningar, det är först när det kommer till höghastighetsbanorna som han slår bakut: de är inte miljövänliga, de knyter oss inte samman med omvärlden och de är för dyra. Så här kan det låta:
Stockholm, Göteborg och Malmö är redan sammanknutna genom (när den fungerar) effektiv men på tok för dyr tågtrafik och långt billigare flygtrafik. Höghastighetsbanorna skapar därför inga nya sammanknytningar; tvärtom kommer ett stort antal järnvägsorter att se tågen susa förbi. Sedan rekommenderar vi en titt på kartan - ingen av banorna knyter ihop dessa tre städer med Oslo och inte heller Göteborg med Malmö. Trafiken till Oslo, eller snarare trafikunderlaget, vanskötte SJ/Linx i så hög grad att det under en lång period inte fanns någon persontrafik alls Stockholm-Oslo. Ett förslag att bygga en höghastighetsbana Göteborg-Malmö parallell med Västkustbanan, när man lagt runt 30 miljarder på denna, kommer att uppfattas som ett skämt.Och kritiken av kostnadsberäkningarna fortsätter:
De bandelar MP vill börja bygga är Stockholm-Linköping och Göteborg-Borås, ca 25 mil. Enligt Höghastighetsutredningen SOU 2009:74 (här) kostar höghastighetsbanan i snitt 1,7 miljarder per mil. Då har vi inte tagit hänsyn till den svåra kritik för kostnadsunderskattning som framfördes redan av Höghastighetsutredningens reservanter (kapitel 14). Alltså går ytterligare 42 miljarder till dessa båda startprojekt. Nu har vi gjort av med 120 miljarder men för att uppnå de i skriften påstådda målen har vi 50 mil höghastighetsbanor kvar att bygga, för ytterligare minst 85 miljarder! Om vi sedan ska bygga höghastighetsbanor Stockholm-Oslo och Malmö-Oslo på går det på svensk sida åt 200 miljarder till; totalt orealistiskt.Riktigt intressant blir det när Karyd trycker på den ömma punkten om priserna på tågresor.
Den faktor som mest begränsar persontrafiken är inte kapacitet utan prisnivån. På det befintliga nätet kan man med diverse åtgärder få in mycket mer persontrafik än i dag. Den rådande högprislinjen medför att de flesta tåglägen trafikeras med alltför små tåg och med för låg beläggningsgrad. Att åtgärda prisnivån är mycket mer komplicerat nu än 1979 när man införde den sedermera bortfuskade prissänkning som på ett år ökade resandet med 25 %. Problemet går dock att lösa men kräver en ganska betydande utredningsinsats, dock inte större än att MP kan göra den internt.Miljöpartisterna tar inte ordet "återförstatligande" i sin mun, men vill i sina tågpolitiska riktlinjer se ett huvudansvar för fjärrtågtrafiken helt i SJ:s regi. Om det innebär att SJ skulle bli ensam fjärrtågsoperatör, tycker jag att vägen borde ligga öppen också för en politisk påverkan av biljettpriserna, för miljöns skull och för jobbens.
Läsarkommentarerna till texten är också de mycket intressanta. De rör sig främst kring avregleringen och uppsplittringen av järnvägen. Läs, läs, läs!
Läs också Arne Karyds övriga artiklar:
SJ:s kärnverksamhet är att transportera tomma stolar
Ett 20-talståg kan klara Naturskyddsföreningens låga krav
Naturskyddsföreningen sanktionerar SJ:s engångsslöseri
Höghastighetståg skapar inte europeisk integration (med Henrik Lund och Tom K Strömberg)
Miljöpartiets trafikpolitik driver sakta åt rätt håll under språkrörens motstånd (med Tom K Strömberg och Henrik Lund)
VARFÖR GÅR DET ATT FLYGA MEN INTE ATT ÅKA TÅG?
Miljöpartiets trafikpolitik - ersätt myter med fakta (med Tom K Strömberg, Per Almgren, Henrik Lund och Ulf von Corswant)
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar