Tåg 278: 15 min sent.
SvD hade igår, i näringslivsdelen, en intervju med VD:n för SJ AB, Jan Forsberg. Forsberg medger att läget är pressat inför vintern. Ett nytt fiasko och SJ kommer att skaka i sina grundvalar. Forsberg är tveksam till om plogningen, som är Trafikverkets uppgift, kommer att fungera.
–Trafikverket har gjort en hel del, men det är en viss framkörningstid på plogningsutrustning och en del annat inför vintern.Här blir jag orolig. Problemet verkar vara att Trafikverket visserligen har erfoderliga plogar och materiel, men är för långsamt med att få fram dem när det börjar snöa. Hur svårt kan det vara och hur många vintrar av kaos kan anses vara en rimlig inlärningströskel?
–Jag tror inte att de hinner bli så bra till den här vintern som vi och de själva skulle vilja.
Jan Forsberg vill nu att Trafikverket ska ta på sig den samordnande rollen, som hittills har saknats. Ingen har haft ett övergripande ansvar. Märkligt är väl att den biten fortfarande inte är löst. Det har länge varit känt att just bristen på samordning är en viktig orsak till tågkaoset. Näringsdepartementet, vakna! Hur många fler utredningar kan behövas?
Inför framtiden måste SJ:s tåg moderniseras. Forsberg vill lägga 2 miljarder på upprustning av X2000 under tio år. För ytterligare 4 miljarder vill han köpa nya snabbtåg. Klarar SJ att göra både och?
–Ja det kan vi göra. Men bara om vi effektiviserar oss. Och om staten under tre år ger avkall på sitt avkastningskrav på 10 procent på eget kapital ner till mellan 5 och 10 procent.Tio procent betyder 600 miljoner, vilket alltså är statens årliga vinstkrav på SJ. För egen del tycker jag att vinstkravet ska vara sekundärt, och att SJ i stället ska få ett klart definierat samhällsuppdrag. Att köra tåg på ett bra och billigt sätt är avsevärt viktigare än att gå med vinst. SJ AB är vårt. Använd det som ett verktyg för miljön och för jobben!
Det är ytterligare ett tufft styrelsebeslut som måste förankras hos regeringen. Där är man ännu inte.
Jan Forsberg får ett par korta frågor till:
När når SJ 95 procents punktlighet?
–Realistiskt under nästa år. Vi kommer att redovisa det löpande på vår hemsida från och med i höstDå får dom allt ligga i. Jag tänker på att rättidigheten på mina tåg under vårsäsongen låg på endast 54%.
Varför är tågen i Schweiz så mycket punktligare än i Sverige?
–De satsar tre till fyra gånger mer i löpande underhåll på spåranläggningarna. Vid trängsel på spåren prioriteras också den snabbare trafiken.Tre till fyra gånger mer! Snälla Jan Forsberg, tala om det här för Anders Borg!
När tänker du avgå?
–Jag kan gå i pension vid 62 – om två år. Jag vill gärna fortsätta tills dess.
Läs hela intervjun på svd.se.
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar