Tåg 523: u.a.
Tåg 534: 12 min sent.
SvD återger TT:s text från igår om SJ:s ekonomiska rapport för 2010.
SJ AB minskade sin vinst, före skatt, mot året innan med 200 miljoner. Vinsten var nu bara 406 miljoner.
Orsakerna är ökade kostnader för ersättningstrafik och restidsgaranti. Under december utbetalades 54 miljoner kronor i ersättning, och i februari 23 miljoner.
Punktligheten sjönk till 86% för rikssnittet och 66 procent för X2000. Under sista kvartalet nådde X2000 dock bara upp till 62 procents punktlighet.
Jag blir förbryllad, eftersom DN [red. 19.31] i sin pappersupplaga idag uppger att det var under det sista kvartalet 2010 som X2000 var till 66% i tid. Min egen statistik för mina tåg under hösten gav siffran 63%.
En tredjedel av förseningarna beror på SJ:s egna brister. Resten är följden av en eftersatt infrastruktur, säger Forsberg, och Adelsohn håller med.
-I princip är vårt järnvägsnät överlastat i dag. Händer något blir allt försenat.
SJ:s del i förseningar är en blandad kompott av dåliga tåg och personal på fel plats. (Oklart om den sista meningen är TT:s formulering eller ett citat av Adelsohn.)
Vad drar man för slutsats av detta?
SJ talar om vad alla redan visste. Tågtrafiken fungerar åt skogen, till största delen beroende på eftersatt underhåll av infrastrukturen. Staten sänker i detta läge anslagen till underhåll med 60 procent och planerar att kompensera det med höjda banavgifter, dvs höjda biljettpriser i förlängningen.
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar