Läser i dagens NT att SJ planerar för höghastighetsbanor, trots att regeringen säger nej till dem.
SJ investerar fem miljarder i 20 nya tåg med topphastigheten 250 km/h - ungefär som X2000. Dessutom köps cirka år 2014 ytterligare 20 tåg, som ska vara riktiga höghastighetståg. De kommer att ersätta X2000, som då tydligen ska börja tas ur bruk. Det blir den första anpassningen till ett svenskt system för höghastighetståg.
"Höghastighetsjärnvägen kommer", säger Johan Wadman, chef för SJ:s regionaltrafik. "Frågan är bara när".
Sverige investerar näst minst i järnväg i Europa - en fjärdedel av satsningen i Schweiz, föredömet.
Tågresandet ökar kraftigt - med 50% på fem år, enligt NT. SJ erbjuder sig att betala in mer i banavgifter.
Här undrar jag vad NT menar. Staten har verkligen höjt banavgifterna och kommer att höja ytterligare. Har SJ bett att få ge ännu mer?
Ökningen i resandet är 500 000 resenärer varje år, enligt NT. Därför kommer SJ att köra med längre och högre(!) tåg för att möta efterfrågan.
Detta är första gången jag hör det från SJ om längre tåg. Det är i analogi med vad Arne Karyd skriver i sin debattartikel från i fjol; bortsett från det att Karyds resonemang leder till och syftar mot lägre biljettpriser.
"Men 2015 slår vi i taket, då får vi helt enkelt inte plats på järnvägen längre", säger Dag Rosander, presschef på SJ. "Det finns helt enkelt inte spår så att det räcker till resenärerna."
SJ föreslår redan nu, för att minska förseningarna, en minskning av antalet tåg på banorna med 10 procent.
Trafikverket har räknat på ett behov av investeringar om 25-30 miljarder enbart för att nuvarande järnvägsnät ska fungera. Nya banor kräver ytterligare pengar.
"Om inget händer kommer problemen bara att bli värre och värre", säger Jonas Nilsson, SJ:s chef för samhällskontakter, och tydligen också kontakterna med staten, ägaren.
"Men SJ räknar kallt med att något måste hända. Därför köper man in allt snabbare tåg", avslutar NT:s skribent, Janne Stenström.
Jag funderar vad som ligger bakom införskaffandet av höghastighetståg. Är de så snabba, förresten? Ingen topphastighet anges i artikeln. Nya banor för snabbtåg ligger 20 år fram i tiden för så vitt beslut skulle tas idag. Ändå investerar SJ i "höghastighetståg" redan om två år. När banorna kommer på plats är dessa tåg redan utslitna och skrotfärdiga. Så antingen är det nåt som inte stämmer i den här artikeln, eller tar SJ ett väldigt dumt beslut. Inte ens X2000 kan ju utnyttja sin toppfart på dagens banor.
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
precis som dessa tåg skulle vara bättre och komma i tid
SvaraRadera