torsdag 29 september 2011

onsdag 28 september 2011

2011.IX.28

Tåg 523: u.a.
Tåg 534: 154 min sent.



Nedriven kontaktledning i Nässjö på eftermiddagen.

tisdag 27 september 2011

Forsberg får sparken

Tåg 523: 3 min sent. Kraftigt vacklande uppkoppling.
Tåg 534: u.a.


SJ:s VD sedan tio år, Jan Forsberg, får vid halvårsskiftet 2012. Är det säkert att han blir petad och inte avgår självmant? Ja, han har nyligen i en intervju tydligt visat sin avsikt att stanna kvar till pensionen. Nu blir han utlöst med två årslöner — cirka 8 miljoner kronor — i fall det nu stämmer att han blivit uppsagd.
Jag frågar mig varför Forsberg fått stanna så länge som han har. SJ har under de senaste tio åren haft en aura av dysfunktionellt företag omkring sig, åtminstone sett ur resenärens synvinkel. I normala fall byter man då chef, men Forsberg har fått stanna. Troligen beror det på att Forsberg levererat vinst, vilket också varit ägarens, statens, enda krav på honom. Förmodligen har också Ulf Adelsohn, den i våras sparkade SJ-ordföranden, haft ett grundmurat förtroende för Forsberg, fast i förvissningen om att alla brister beror på infrastrukturens förfall. Ändå vet vi att det är SJ som direkt bär skulden för cirka 30 procent av alla förseningar.
Slutsatsen är att man som pendlare måste applådera denna förändring i toppen av SJ AB. Den skulle bara ha kommit långt tidigare.

DN:
"Bakgrunden är, säger Sundling, att SJ har ett stort förbättringsarbete framför sig som kommer att pågå under många år.
[...] Av nämnda årsredovisning framgår också att Jan Forsberg i fjol tjänade 3.991.440 kronor. Hans pensionsavtal, som är av en typ som regeringen numera har förbjudit, ger 70 procent av lönen mellan 62 och 65 års ålder. Därefter får Forsberg 50 procent av lönen tills han fyller 80 år." 
[red. 28 sept.]

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

måndag 26 september 2011

lördag 24 september 2011

fredag 23 september 2011

Vad vill SJ med Flemingsberg?

Tåg 539: 4 min sent. Kass uppkoppling.
Tåg 548: Flera toaletter ur funktion.


Skönt att kliva på ett X2000 i Flemingsberg! 539 är ett av få som gör uppehåll där. För varje år blir det färre tåg som stannar, och det gäller båda riktningarna. Inte ens regionaltågen gör med självklarhet uppehåll i Flemingsberg längre.
SJ tycks ha en plan för att göra Flempan till en ren SL-angelägenhet. Problemet i det sammanhanget är att planen är hemlig. Kan SJ klart deklarera vad man har för avsikter gentemot Flemingsbergs station inför framtiden, tack!

torsdag 22 september 2011

2011.IX.22

Tåg 523: u.a.
Tåg 534: 4 min sent.