torsdag 22 januari 2015

Adekvat information

Tåg 523: 51 min sent. Defekt stol.
Tåg 288: 8 min sent.
Tåg 238: 7 min sent.

Man får ha förståelse för den försening som uppstod i morse, och som även drabbade pendeltågen i Stockholm. En olycka var orsaken. Vad mera är tycker jag mig märka en viss ordning i informationsgivningen på tågstationen. Det kan förstås vara en tillfällighet, men detta var den mest välordnade informationen vid totalstopp så länge jag kan minnas. Det gavs kortfattad men tillräcklig info om orsaken till stoppet, beräknade förseningstider hölls och till och med blev i underkant. Det normala sedan många år tillbaka är annars att Trafikverket går ut med en ny avgångstid, varefter denna ändras framåt med jämna mellanrum, till synes i oändlighet. Låt oss hoppas att detta är ett trendbrott på Trafikverket. Ny chef på den avdelningen, kanske?
I mitt fall kunde jag med fördel följa trafiken med den utmärkta funktionen "Trafikläget" i Theodor Storms app Tågtavlan. Den appen finns förresten nu även direkt på webben i en förenklad version. Det sistnämnda var nytt för mig i kväll.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar