söndag 4 december 2016

SJ överger Flemingsberg med X2000

Spiken i kistan. Det som pågått under många års tid är nu fullbordat - SJ slutar på söndag trafikera Flemingsberg med snabbtågen. När jag började pendla på riktigt, för 18 år sedan, stannade vartannat X2000 i Flemingsberg och vartannat i Södertälje Syd. Sista förbindelsen hem, tåg 550, stannade både i Flempan och Södertälje. Sedan har det bara gått utför. För varje år som gått har man sett ytterligare tecken på SJ:s styvmoderliga syn på Flemingsbergs station. Ett stopp kostar fem minuter. Jag bosatte mig en gång i Huddinge, mycket för att det var så smidigt att resa till och från Norrköping därifrån. Så icke nu. Det fanns en tid när såväl 523 och 525 stannade, alltså morgontågen. På hemvägen kunde jag välja mellan 534 och 536 - båda stannade i Flemingsberg. SJ har aldrig velat kännas vid planerna på neddragningar - inte ens erkänt att det blivit färre tåg som stannat. "Vi har inte kvar våra gamla tidtabeller", har jag fått till svar. Inte heller Huddinge Kommun har varit med på noterna. När jag varit i kontakt med dem har det hetat, "Nej, så vitt vi vet har det inte försämrats", och "vi för fortlöpande en dialog med SJ". Glädjande är väl då att kommunstyrelsens ordförande, Danjel Dronjak, åtminstone nu när vi står inför fullbordat faktum, tar Flemingsberg i försvar. Men det är för sent. Som Dronjak påpekar är Flemingsberg närmsta fjärrtågstation för en halv miljon människor. SJ:s presschef, Härenstam, tycker att pendlare bör ta "något av de regionaltåg som går direkt till Norrköping". Alla de går över Nyköping och tar en timme och 36 minuter på sig att nå målet. Det blir 70 minuters ökad restid om dagen, det. Jag förstår nu varför SJ hade smygrea på årskorten i våras. De visste att detta skulle ske, men ville inte tala högt om det. Men du kan väl ta dig till Södertälje och byta till snabbtåg där? Okej, jag stiger upp en halvtimme tidigare och sätter mig i Södertälje och väntar i 25 minuter varje morgon. Inte roligt. Faktiskt vinner man några minuter på att åka in till Centralen - om man kan lita på pendeltågen, vill säga. Linköpingsresenärerna, då? De tåg som Härenstam refererar till går bara till Norrköping. Och snabbtåget X40 mellan Gävle och Linköping stannar inte heller i Flemingsberg, det har det aldrig gjort. Jag låter någon annan blogga om Linköping. Under tiden fortätter jag att hävda, om det ska gå att jobba på en ort och bo på en annan måste vi skapa förutsättningar för det. Vi äger infrastrukturen gemensamt. Till och med SJ äger vi, men kan inte påverka det ett dugg - inte ens genom våra folkvalda. "Den fria konkurrensen" sätter stopp för det. Fundera ett tag till; finns det en de facto fri konkurrens på järnvägen? Kommer det någonsin att finnas en? Lösningen är att återreglera järnvägen och att ta kontrollen över det som är vårt - för jobbens skull och för miljön.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar