tisdag 30 november 2010

Nedrivna kontaktledningar

Tåg 273: SJ bjöd på frukost!
Tåg 534: Inställt! Ersättningsbuss. 84 min sent.


Pga en nedriven kontaktledning i Mjölby stod norrgående trafik helt stilla idag. Jag uppmanades att ta ett regionaltåg en timme senare till Katrineholm, och sedan därifrån ta mig till Stockholm. Detta budskap förmedlades först i högtalaranläggningen och sedan oförstärkt upprepade gånger av en SJ-anställd.
Plötsligt, och mitt i detta, kommer så en annan högtalarröst och meddelar att en buss direkt till Stockholm omedelbart kommer att avgå. Den ena handen visste uppenbarligen inte vad den andra gjorde, så som det ofta är med SJ och Trafikverket.
Bussen i fråga blev ganska snart full. En kollega kom inte med. Om det sedan kom fler bussar har jag ingen aning om, och busschauffören visste lika lite som jag.
Jag uppskattar att åtminstone en ersättningsbuss sattes in, men jag ser fortfarande omfattande informationsproblem. Det var först när jag kom till stationen som jag fick veta läget. På internet, i Trafikverkets tabell, tycktes tåg 534 gå enligt tidtabell.
Artikeln i DN har fått många kommentarer.
Läs artikeln i Aftonbladet.
Läs Eva Franchells ledarkrönika.
Aftonbladet om morgondagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar