onsdag 3 november 2010

Sorgligt förutsägbart svar

Tåg 523: u.a.
Tåg 534: u.a.




I förrgår i NT, Norrköpings Tidningar, inte Nya Testamentet, fick jag svar från SJ på min tidigare insändare. Den insändaren var en version av mitt brev till Jan Forsberg, som kan läsas här på Tågpendlaren.
Det är åter igen SJ:s presschef, Dag Rosander som svarar, och beskedet är mycket likt det som jag fick i Radio Östergötland i förra veckan.

  • Årspendlarkortet, denna märkliga företeelse, är troligen på väg att försvinna. Kortet har numera ersatts av regionala månadskort och SJ Årskort Silver.
  • Årskort Silver är en prisvärd produkt som ger ett pris per resa om 123 kr för en pendlare. Man kan åka med det på fritiden också. Dessutom kan man göra skatteavdrag för det. Och så får man gratis kaffe och te och tillgång till Loungen plus bagageförsäkring.
  • Bil är inget alternativ ur miljösynpunkt, och inte ur ekonomisk synvinkel heller. Det kostar nämligen 25 kronor milen, och blir då ingen vinst, även om man är två som delar.
  • Tio månadskort kostar 32 000(!) kr.
  • Enkla biljetter kostar 230(!) kr med regionaltåg och 300-400(!) kr med X2000.
  • SJ har utrett frågan om s k distanskort, men i kundundersökningar kommit fram till att kunderna vill ha mer än ett pendlarkort - ett som också går att använda på fritiden.
Ja, här har ni i alla fall en som vill ha distanskort. Jag är beredd att avstå hur mycket kaffe som helst för det, och även alla de fiktiva resorna till Köpenhamn och Åre; vem orkar åka tåg när man äntligen är ledig? Och, snälla Dag Rosander, skatteavdrag skulle jag få göra på ett distanskort också. Priset på ett distanskort skulle naturligtvis ligga betydligt lägre än 39 400 kronor, och det är därför som SJ inte vill erbjuda det. Alltför många, åtminstone på den lukrativa sträckan Stockholm-Norrköping, skulle gå över till ett sånt kort om möjligheten gavs. Alltför många för att det skulle falla SJ-strategerna i smaken.

Dag Rosanders prisuppgifter är uppenbarligen avsedda att vilseleda. Enkla biljetter på regionaltåg kan man ofta få för 95 kronor, obokat och ej återbetalningsbart, några veckor i förväg. 222 är maxpris för en återbetalningsbar andraklassbiljett. Men regionaltåg är ointressanta för dagpendlaren på en så lång sträcka. Det är X2000 som gäller, om man vill ha ett någorlunda värdigt liv med åtminstone en gnutta fritid.

X2000-biljetterna kostar från 146 upp till 558 kr, enkel resa i andra klass, så var kommer Rosanders siffror ifrån?

Tio månadskort kostar 42 250 kr, precis som ett årspendlarkort. Rosander pratar kanske om regionaltågen, men det var inte dem saken gällde.

Rosander räknar 25 kr milen för bilkörning. Jag gör det inte. Jämförelsen är svår, då så många faktorer kan vägas in. Den som kör bil behöver t ex inget SL-kort. Där sparar jag redan åttatusen om året på att ta bilen. Tidsvinsten, hur räknar man ut den? Numera stannar inget av mina tåg i Flemingsberg, så jag måste ta pendeln till och från Centralen, vilket kostar både tid och pengar. Så jag har nog rätt i alla fall i det där med att om man är två i bilen så lönar det sig gentemot tåget.

123 kronor per resa med Årskort Silver är naturligtvis en generalisering, det är klart. Det förutsätter 160 resdagar på ett år. Jag har vissa år 160, andra 140 och t o m 130 resdagar. I de senare fallen håller inte Rosanders kalkyl, vilket ytterligare visar på det svåra i att dra bestämda slutsatser, att räkna lika för alla.

Nej, ge oss det alternativ vi efterfrågar. Låt oss välja själva så ska ni få se att kanske 75 procent av alla årskortspendlarna går över till distanskort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar