fredag 8 april 2011

Regeringen försöker rädda ansiktet

Dagen efter att Ulf Adelsohn fick gå, försöker regeringen hamna i bättre dager genom att tillkännage en satsning på järnvägsunderhåll.
Vid en presskonferens idag presenterade Alliansens fyra partiledare satsningen som innebär 800 miljoner "extra" till järnvägen. Maud Olofsson vill inte erkänna att detta är ett sätt att ångra åtgärden från i höstas då man krympte underhållet med 700 miljoner.
Adelsohn är befriande kritisk. Jag tror att han gör större nytta för tågtrafiken som avsatt än som faktisk ordförande. Opinionen lyssnar plötsligt. Visst är det bra att pengar kommer in, men det är alldeles för lite och för sent. Trafikverket har angett 2-3 miljarder mer årligen under tio års tid som ett sätt att "återställa åldern i systemet".
Lite förvånande är det, i det ljuset, att just Trafikverket är de som ser dagens beslut som positivt; som en början på "en konstruktiv resa framåt för att börja rätta till tillståndet i järnvägssystemet".
Jag håller visserligen med om att det som nu händer är det kanske bästa som kunde ske för tågtrafiken i nuvarande läge. Men jag menar då inte återkomsten av miljonerna, utan Adelsohns avgång. Regeringen har satt en ärkemoderat att utföra sin politik och en annan ärkemoderat (Unckel) att utreda den. Båda är uppstudsiga mot sin uppdragsgivare och det hedrar dem. Det betyder att sanningen är viktigare än partiboken och det kallas civilkurage.

Några länkar i sammanhanget:
SvD, SvD
DN, DN, DN, DN, DN
Aftonbladet, Aftonbladet, Aftonbladet
Expressen, Expressen, Expressen

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

  1. "Maud Olofsson vill inte erkänna att detta är ett sätt att ångra åtgärden från i höstas då man krympte underhållet med 700 miljoner."

    Tror någon att Maud tänker så långt??? det gagnar väl inte hennes ego? Varför inte erkänna.. hon insåg inte ev följder...

    SvaraRadera