fredag 28 oktober 2011

SJ:s åtgärdspaket och skönmålningar

Tåg 523: u.a.
Tåg 534: 4 min sent.


SJ AB redovisar för årets tredje kvartal en förlust om 51 miljoner före skatt. Motsvarande period i fjol gav ett plus på 169 miljoner. Orsakerna till det sämre resultatet är dels en förlikning med Tåg i Bergslagen om 150 miljoner, dels extraordinära kostnader som en följd av vinterns umbäranden. Detta rapporterar TT genom SvD från en presskonferens med Jan Forsberg, där delårsrapporten redovisades.

Forsberg redogjorde för en rad vidtagna åtgärder inför kommande vinter:
  • Bättre teknik på tågen.
Vad kan det vara?
  • Bättre avisningsrutiner.
På tiden.
  • Vintertidtabell med större marginaler.
Alltså färre avgångar på vintern. Betyder det att priset på års- och månadskort minskar i motsvarande mån? - ett mindre utbud av avgångar är ju i sig en försämring av den tjänst som säljs. Nej, det kommer knappast att ske! 39.400 kr om året Stockholm-Norrköping är ju ändå ett lågt pris; i alla fall om man får tro Dag Rosander, SJ:s presstalesman.
  • Förstärkt trafikledning.
  • Beredskapsorganisation i drift året runt.
Restidsgarantin har uppenbarligen ställt till problem för SJ. Forsberg flaggar för nya förändringar:
- Vi ser över hur resegarantierna ska se ut och det återkommer vi till. Men i grunden kommer de att ligga så som de ligger. Däremot tittar vi på när vi har störningar som SJ inte styr över, alltså när banan inte är farbar och så vidare.
Det luktar alltså kraftig försämring av restidsgarantin. SJ är själva orsak till endast en bråkdel av förseningarna.  Inte vet jag hur det fungerar i dag, om andra aktörer i järnvägens snårskog bidrar med sin beskärda del till restidsgarantin. Det vore i alla fall högst rimligt om det var så. Och det skulle vara en dyr affär för exempelvis Trafikverket. Vad jag räknar med är ändå att resenärerna får stå för notan, som det brukar vara.

Forsberg är inte nöjd med punktligheten, det ska han inte heller vara.
- Vi bör nå upp till någonstans 93-95 procents punktlighet.
Vad som förvånar mig i det sammanhanget, är att han då mäter fjärrtågenspunktlighet enligt måttstocken att 15 minuters försening är lika med att tåget är i rätt tid.
SvD: Under det tredje kvartalet var 91 procent av fjärrtågen högst 15 minuter sena (87 procent kvartal tre 2010). För X2000 var siffrorna 90 procent (83 procent). 
Så vitt jag vet räknar man rättidighet inom järnvägen som "högst fem minuter efter tidtabell". Och var och en kan föreställa sig att en sån beräkning skulle ge betydligt sämre siffror i det här fallet. Som exempel kan jag nämna att mina tåg, på min pendelsträcka, Stockholm-Norrköping, var rättidiga till endast 54 procent under vårsäsongen och till 63% under förra hösten. Där har vi siffror som talar ett tydligare språk, och som ligger närmare verkligheten.

Delårsrapporten presenteras också på MyNewsdesk.


 Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar