måndag 19 mars 2012

Byt namn kära trafikverk!

Tåg 221: 4 min sent.
Tåg 240: u.a.


Trafikverkets skyltningar och utrop har inte blivit ett dugg bättre.
Härom dagen var mitt morgontåg försenat. 07.11 ska det gå, men inget tåg dök upp. Det kom ett utrop om att snabbtåget, som går en kvart senare än mitt regionaltåg,  skulle bli försenat fem minuter. Också ett annat snabbtåg annonserades som försenat. Men mitt tåg, som enligt tidtabellen redan skulle ha avgått, var det tyst om. Arton över sju dyker siffran 07.15 upp på skylten som ny avgångstid. Jaha, hur trovärdigt är det där då?
Inget händer, mer än att utropen om snabbtågen upprepas.
Klockan tjugotvå över sju ändras skylten till 07.20. Trovärdighetsproblem igen. Trafikverket tycks alltid ligga steget efter.
Ingenting i högtalarna om mitt tåg. Till slut ser jag 221, mitt tåg, närma sig långt bort. Men det stannar och släpper före sig de två snabbtågen (läs X2000) som hade en kvart resp 20 minuter senare avgångstider än mitt tåg. Surt.
Fortfarande inget utrop.
Malmötåget kommer in till min perrong som är skyltad: "07.11 Regionaltåg". Det står ingen destination. Dessutom är det fel skylt. Tågvärden måste komma ut ur tåget, springa längs tågsättet och ropa bäst hon kan: "det här är tåg 523" "det här är tåg 523". Jag hoppas att resenärerna kunde numret på sitt tåg.
Nu har min skylt ändrats till 07.30. Men klockan är mer.
Och så kommer rätt tåg in, och när vi äntligen kommer iväg är klockan 07.35.
Inte många siffror rätt där från Trafikverket. Systemfel och Inkompetens borde deras namn stavas. För- och efternamn.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar