måndag 12 mars 2012

Tåg 523 stannar i Flempan!

Tåg 221: u.a.
Tåg 236: u.a.


Det är en glädjens dag för oss huddingependlare. SJ har fångat sitt förnuft för stunden och låtit tåg 523 göra stopp vid Flemingsbergs station. Detta är något som jag väntat på i sju år, eller nåt i den stilen. För många år sedan, runt år 2000, när jag började pendla, stannade både 523 och 525 i Flemingsberg. Det är morgontågen mot Malmö, tidigare kallade X2000. Senare var det bara 525, vilket efteråt byttes till endast 523.
För cirka sju år sedan upphörde dock stoppen helt. Även sista tåget från Malmö, 550, körde försmädligt förbi och gör det fortfarande. Den här högst irriterande undlåtenheten betyder en förlängning av restiden med 25 minuter i vardera riktningen för oss norrköpingspendlande huddingebor, och andra som väljer Flemingsbergs station före Stockholms Central.
Vad beror det på att SJ nu väljer att premiera Huddinge igen på en morgonsträcka? Ingen aning. Det sker alltid på Södertäljes bekostnad, och förhållandet är reciprokt. Kan Huddinges politiker ha tryckt på för en förändring? Jag tror knappast det. När jag kontaktat dem har de inte ens varit medvetna om problemet.
Det kanske helt enkelt är SJ:s nyckfullhet som den här gången råkat falla oss söder om stan i händerna. Jag bryr mig just nu mindre om vilket, och jublar, åtminstone för en dag. Låt oss hoppas att nästa steg blir att 550:an gör stopp - varför inte både i Södertälje och Flemingsberg, som det var förut. Jag kan nog garantera en hel drös fler sålda årskort.
Synd bara att jag köpte en 30-dagars regionalbiljett igår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar