- 60 minuters försening ger 25 procent av biljettpriset kontant tillbaka. Endast kontant.
- 120 minuter ger 50% tillbaka, kontant.
Plötsligt kommer vinterns biljettprishöjning i ett annat ljus. Det var en cirka sjuprocentig ökning av priset på periodkort. Samtidigt reducerades antalet avgångar kraftigt under vintern, och nu kommer alltså denna kalldusch med restidsgarantin.
På sätt och vis kan jag förstå att SJ vill markera skillnaden - visa vem som bär skulden till en försening. Samtidigt är jag helt oförstående till hur det hanteras på ett högre plan: Staten äger SJ. Samma stat ska givetvis genom Trafikverket ta ansvar för de förseningar som uppstår genom brister i infrastrukturen. Det är inte rimligt att den enskilde resenären gör det. Det är helt i analogi med de höjda banavgifterna: staten låter de enskilda resenärerna betala för upprustning och underhåll av järnvägsnätet.
Den nya försämringen av restidsgarantid är att jämställa med en avgiftshöjning. Och varje gång priset höjs, stärks incitamenten att i stället välja bil, buss eller flyg - helt i linje med infrastrukturministerns mantra om att var och en ska göra valet själv.
DN
DN idag
SJ restidsgaranti
I sanningens namn ska tilläggas att SJ också gjort en förbättrande ändring i sammanhanget. Som framgår av den tredje länken ovan, får den "...som reser med TiMs kombinationskort, TiM pendlarkort 30 dagar samt alla typer av månads- och årskort..." full ersättning i form av värdebevis, redan vid 30 minuters försening, men endast i det fall då SJ är den orsakande.
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar