måndag 3 september 2012

SJ sätter käppar i hjulet


Tåg 523: Korglutning ur funktion.
Tåg 534: u.a.


Nytt för den här säsongen tycks vara att det inte går att förhandsboka innan månadskortet har sin första giltighetsdag. Jag ville boka platser som vanligt en vecka innan, men bokningen gick inte att slutföra. Den månadsbiljett jag köpt för 4670 kr (ja, det kostar så), började gälla idag, och alltså kunde jag inte boka plats förrän... idag. SJ förklarar detta med att månadsbiljetten hypotetiskt kan återköpas före första giltighetsdatum, varför företaget vill försäkra sig mot okynnesbokning. Jag säger: lägg in en regel som automatiskt avbokar platserna i fall av återköp! Platsbiljetterna är ju redan kopplade till beställningsnumret på månadsbiljetten. Inte så genomtänkt, om du frågar mig.
Men vad värre är, och lyssna nu:
min månadsbiljett gäller Stockholm-Linköping. Jag kan från och med nu inte boka platser från och till stationerna däremellan, utan bara mellan just dessa två, Stockholm och Linköping. Eftersom jag nästan alltid stiger av i Norrköping, tar jag alltså helt i onödan upp en plats mellan Norrköping och Linköping, en gång varje morgon, och sedan omvänt på eftermiddagen.
Flemingsberg finns inte heller på kartan, fastän det är där jag stiger på, och helst av också. Flempan missgynnas på så sätt i statistiken och får i tabellerna färre påstigare än i verkligheten. Är detta ett steg på vägen att göra Flemingsberg till en ren angelägenhet för lokaltrafiken?
Varför inte köpa månadsbiljetten Flemingsberg-Norrköping, då?
Alltför ofta måste jag åka in till Centralen, helt enkelt för att tågen inte stannar i Flemimgsberg. Även regionaltågen nobbar oss ofta numera. Biljetten kostar lika mycket in till stan, så naturligtvis köper man den dit. Till Linköping kostar det 130 kr mer än till Norrping, och det betalar sig så fort man åker en enkel resa mellan städerna.
SJ, sluta upp med de här fånerierna!

  1. Självklart måste man kunna boka annat än ytterstationerna.
  2. Vad är det för trams att jag inte får boka plats i förväg? Jag har betalat, för böveln, och dyrt!

Vill ni komma undan ett missbruk, så gör det på ett sätt som inte drabbar oss vanliga pendlare! Har ni nyanställda strateger där, så får ni ta dem i örat och lära dem veta hut!

[Red. 4 sept: SJ kontaktar mig i dag på Twitter och ber om ursäkt för felaktig uppgift angående nr 2: man får boka plats i förväg på sin månadsbiljett. Vad fint, men i förra veckan gick det inte. Vi får väl se nästa gång om de har rätt.
I fråga om nr 1, bara boka mellan ytterstationerna, har jag dock inte fått något ytterligare svar. ]


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar