Infrastrukturministern gör en pudel, och börjar använda de gamla förseningskriterierna igen! Det är fem minuter som gäller.
"– Vi har en punktlighet på våra tåg på 96 procent, sa hon [Elmsäter-Svärd] på Trafikforum i Linköping.På min sträcka var det 84 procent av de tåg jag åkte med, som kom fram i tid under höstsäsongen 2012.
När vi i dag frågar henne om hur vet hur stor andelen är av alla tåg som kommer i tid så svarar hon så här:
– Ja, det är allt fler som kommer i tid, men om man ser generellt över alla tåg så är det nånstans nio av tio tåg."
Kvalitetsavgifter är avgifter som tas ut av Trafikverket från respektive skyldig operatör, då ett tåg är försenat mer än fem minuter. Avgifterna gäller i båda riktningarna, alltså blir Trafikverket betalningsskyldigt då det är vållande. Dessa avgifter ska från nästa år höjas kraftigt, från 15 till 25 kr per förseningsminut. Läs artikeln från svt!
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar