fredag 1 mars 2013

Förseningsstatistik som stämmer

Min statistik för hösten 2012 är nu uppdaterad. Du kan se den i högerspalten här intill.
Trafikverket och även infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd har fått ta mycket kritik för det nya sättet att räkna rättidighet. Min metod är dock samma som förut, alltså att bara förseningar upp till fem minuter är lika med tåg i rätt tid. De nya siffrorna går med andra ord att jämföra med de gamla.

Även om nu Trafikverket och ministern försöker skönmåla läget genom nya beräkningsgrunder, måste jag tillstå att punktligheten förbättrades väsentligt under hösten, åtminstone för mina tåg. 84 procent är till exempel avsevärt bättre än 75, som var fallet under våren 2012. Den absoluta bottennoteringen är från våren 2011, då endast 54% av mina tåg kom fram i tid.
När jag räknar försenad tid i förhållande till tabellenlig restid, talar siffrorna också sitt tydliga språk. 6% i förhållande till vårsäsongens 11% är uppenbart en stark förbättring. Bottenrekordet i det fallet är också från våren 2011 med 15%.

Man får beklaga att Trafikverket ställer till det för sig som de gör, när det nu äntligen faktiskt finns något positivt att berätta. 84 procent är inte tillfredsställande, men en klar förbättring mot förut. De verkliga siffrorna kommer emellertid helt bort i den mediestorm som blåst upp, efter det att samma trafikverk plötsligt valt att börja räkna kvartar.

SvD: Ministern borde sluta trixa med tågsiffrorna

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar