lördag 12 februari 2011

Trafikverket och information; varandras antonymer

Tåg 227: u.a.
Tåg 542: 16 min sent.


Trafikverket är outgrundligt i sin informationshantering.
I höstas lät det som att krafttag skulle tas mot det som borde vara lättast och billigast att åtgärda, nämligen informationen till resenärer på station och perrong.
Ändå behövs bara ett dygns snöande för att ställa allt på ända igen.
I Flemingsberg skyltas Skövde och Göteborg på spår 4. In kommer ett tåg från fel håll, så att säga, och blir stående en stund vid plattformen. Förrvirring hos de som inte är väl förtrogna med väderstrecken. När det tåget lämnar, växlar skylten till Norrköping, som om det varit göteborgståget som just avgått. In kommer tåget mot Skövde och Göteborg, men skylten visar fortfarande Norrköping. Jag urskiljer ett utrop i högtalaren, men det går inte att höra vad som sägs. Antagligen Jernhusens fel — föranleder väl ingen åtgärd från Trafikverket?
Om skyltningen visar fel, väljer ofta SJ-personalen att ignorera det. En konduktör, eller heter det serviceledare, kunde naturligtvis ha stigit ur och informerat på perrongen: observera att detta är tåg Y mot Z, men det är som att SJ vill tydliggöra ansvarsfrågan genom att agera demonstrativt. Trafikverket ska minsann få ta skiten om dom informerar som en blind kör bil.
Den här gången tror jag ingen missade sitt tåg, men en hel flock irrade runt som yra höns ett tag, och bland dem fanns gamlingar och till och med rullstolsbundna. Men fan ska veta att även jag missat tåget vid tillfällen pga Trafikverkets fullständiga tillkortakommanden. Jag har till och med missat en hel arbetsdag som följd av desinformation. Den 18 december 2009 tror jag visst att det var.
Men mer om det en annan gång.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar