fredag 2 september 2011

Offensivt satsande MP

Miljöpartiet presenterade igår sitt förslag angående tågtrafiken på tio års sikt. (MP) vill satsa enligt Trafikverkets äskanden om 40 miljarder mer, alltså 3-4 miljarder mer per år. Att jämföras med regeringens 1,8 miljarder per år under en tvåårsperiod. I tillägg till detta vill Miljöpartiet se investeringar i nya spår och snabbspår. Det specificeras då till Ostlänken (Stockholm-Linköping med byggstart 2015), Götalandsbanan (Linköping-Göteborg) och Norrbotniabanan (Umeå-Luleå-Haparanda). Regeringens satsning från i tisdags räcker inte, enligt Gustav Fridolin, språkrör.
"De tillfälliga pengar som regeringen nu tillför räcker inte för att täcka de underhållsbehov som finns, varken på kort eller på lång sikt. Regeringen avsatte inga extra medel till att åtgärda de mest akuta flaskhalsarna i systemet"
Sammanlagt kostar Miljöpartiets förslag 100 miljarder kronor. Finansieringen ska ske med hjälp av lånade 55 miljarder. För att betala det lånet vill (MP) införa en ny skatt på lastbilstrafik.

Aftonbladet
SvD
Miljöpartiet

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar