tisdag 6 september 2011

Trafikverket tror på fortsatta problem

Tåg 523: Ingen tvål på toa.
Tåg 534: Inget vatten på toa. Fel på inloggningen till WiFi.


 Svenska Dagbladet går i bräschen för nyhetsrapporteringen om järnvägen på sistone. Idag skriver man på svd.se om Trafikverket, som vill sänka förväntningarna inför vintern.
Det verkar vara en ny strategi. Härom dagen var det Jan Forsberg, och så nu Tommy Jonsson från Trafikverket. Båda pratar de om hur vi alla måste vara beredda på ännu en vinter av dåligt fungerande järnväg.

Trafikverket har i år satsat tre gånger mer än vanligt på vinterberedskapen. Det gäller framför allt snöplogningen, men också mer maskiner, mer folk på plats och snabbare, vässad trafikinformation, bättre beredskap att styra om avgångar, och skärpt samarbete mellan cheferna.

Nu låter inte "vässad trafikinformation" och "skärpt samarbete" särskilt imponerande, när man så väl känner till jämförelsematerialet. De två gångna vintrarna bjöd delvis på känslor av krigstillstånd, då man som pendlare såg att ingenting fungerade, och allra minst information och samarbete.
Och förmodligen är det därför klokt att Trafikverket i år, trots den stora satsningen, väljer att försöka skruva ner allmänhetens förväntningar. Också politiskt är det fördelaktigt, ur Alliansens synvinkel. Man kan ju undra om inte Näringsdepartementet står bakom den nya policyn. Ett nytt praktfiasko för järnvägen får, som sig bör, politiska återverkningar. Bättre psykologi är då att förekomma problemen. Regeringen har intresse av att återverkningarna dämpas, inte minst med tanke på valet 2014.

Redan i eftermiddags, också på svd.se, svarade Kurt Hultgren vid Resenärernas lobbyorganisation på utspelet.
– Vad de inte förstår är när operatörer eller Trafikverket inte verkar bry sig. Eller när de ansvariga verkar sakna koll på vad som händer eller går och gömmer sig.
– Det måste helt enkelt finnas folk som kan svara ordentligt på frågor - var finns ersättningsbussarna, vad har hänt med tåget, när kommer det fram. Det finns alldeles för få som kan göra det i dag.
Det gläder mig att tågtrafiken diskuteras i media var och varannan dag för närvarande. Bara så kan förändringar tvingas fram. Hoppas det fortsätter.

 Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

  1. Förr i tiden var det rejäla vintrar i Sverige, med mycket snö och kyla
    Då var det sällan sådana problem som vi har i dagens läge

    Märkligt

    SvaraRadera