torsdag 1 september 2011

Stjernkvist fixar det själv

Kommunerna Norrköping och Linköping tillsammans med regionförbundet Östsam initierar en egen utbyggnad av järnvägen genom Östergötland. 150 miljoner satsar man till en början, men tanken är att gå in med betydligt mer pengar. Dock krävs att staten skjuter till tre till fyra miljarder för att projektet skall kunna genomföras. Östergötland är idag en notorisk flaskhals på Södra stambanan. Nt.se har intervjuat Lars Stjernkvist, kommunalråd i Norrköping:
"Dagens järnväg har funnits i hundra år. Här diskuterar vi investeringar för en lång, lång tid framåt. Och i det perspektivet får man väldigt stora förbättringar i förhållande till dom pengar som vi satsar.
[...]Vi förlorar, varje dag, och människor får betala ett väldigt högt pris, pga att man inte kan lita på tågen. Man är inte säker på att dom går, och går dom så vet man inte om dom kommer fram.
[...]Den här frågan betyder så oherhört mycket för Norrköping."
Åtgärderna ska bl a innefatta ett helt nytt spår. Tanken är att tillbyggnaden ska gynna regionala resenärer så väl som fjärrtrafiken på stambanan.
Jag som norrköpingspendlare tackar och applåderar ett sådant friskt initiativ. Stjernkvist, som själv pendlat på sträckan, vet vad det handlar om och vilka prövningar man utsätts för.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar