tisdag 18 januari 2011

2011.I.18

Tåg 523: Trasigt säte. Flera toaletter ur funktion.
Tåg 534: u.a.
Tåg 942: 9 min sent.


Tåg 523 kommer fram i förtid sedan förra veckan.
Tror jag det. Tåget stannar ju inte i Katrineholm längre.
Samma avgångstid och ankomsttid som förut, men inget stopp, borde betyda fem minuter före tidtabell. Och det stämmer.
De kunde väl stanna i Flemingsberg i stället.
Flemingsberg är en station som SJ AB långsamt tycks fasa ut från sitt X2000-program. För några år sedan kunde jag stiga på 7.32 i Flemingsberg, stiga av 15.29 på hemvägen och dessutom kliva av 23.26 med sista tåget.
Inget av dessa stannar längre.
Och SJ talar inte om varför. Kontaktar man kundtjänst får man bara veta att Nej, det finns inga planer på ett stopp i Flemingsberg. Nähä, men jag bor ju där, och ni har alltid stannat förut.
Ett stopp tar fem minuter i anspråk. Fem minuter för mycket. SJ kan väl inte rå för att jag har behagat bosätta mig just där. Eller alla de andra som brukar stiga på och av vid just den stationen. Också just där.
För den delen.
Det är väl bara att bita ihop och stiga upp tjugofem minuter tidigare. Människan är anpassningsbar.
Det ska gudarna veta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar