tisdag 4 januari 2011

Wong träffar rätt

Tåg 523: 13 min sent.
Tåg 534: 40 min sent. Missade anslutning.


Den svenske frilansjournalisten Ola Wong har en kolumn i dagens SvD. Wong kommer från Borås, men har kinesiska rötter och bor i Shanghai.
Han konstaterar i artikeln att kinesiska tåg avgår och anländer i tid, trots 20- och till och med 30-gradig kyla. Han ställer det i kontrast till svensk tågtrafik och citerar infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd, som i tågkaoset inför julhelgen kläckte ur sig att ”De får fira jul någon annan dag” eller att hon på fullt allvar var nöjd med hur SJ agerade i sammanhanget: ”Jag blev exempelvis jätteglad när jag fick reda på att Trafikverket och SJ skulle ha en gemensam presskonferens”.
Wong menar vidare att det inte är vädrets fel om tågen inte går, utan att orsaken alltid är politisk och kan lösas politiskt. Kina har ingen uppsplittring av järnvägen, och har följaktligen kontroll över den.
Jag måste här få citera Wong när han citerar sig själv från förra året:
”Sverige håller på att avreglera järnvägen. Det är en katastrof. Vissa samhällsfunktioner är så viktiga att de bör inte vara företagsekonomiskt slimmade. Exempelvis när det oväntade (?!) snöovädret kommer och tågnätet brakar samman. I Kina vidgar statliga subventionerade järnvägar befolkningens vyer, hjälper miljön och agerar draglok för ekonomin. De hade kunnat göra det även i Sverige.”
Jag välkomnar verkligen ett så tydligt ställningstagande mot den nu förda tågpolitiken. Dessutom sker det i en tidning som SvD.
Samtidigt måste man komma ihåg att Sverige inte kan jämföras på lika villkor med Kina. Löner, fackliga rättigheter och politisk ofrihet; allt gör att Kina spelar i en annan liga och kan styra sina nationella projekt med dekret.
Ändå är jämförelsen intressant, eftersom den ger perspektiv på den huvudlösa järnvägspolitik som förs i Sverige idag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar