tisdag 25 januari 2011

Gunnar Wetterberg, strategen

Läs Gunnar Wetterbergs kolumn i Expressen igår!
Wetterberg är extremt kunnig på många områden — historiker, diplomat och ekonom i samma person.
Den här gången talar han sig varm för höghastighetsbanor med snabbtåg. Nej, talar sig varm är fel ordval, för det är bara strategiska riktlinjer han anger på ett kortfattat vis. Wetterberg ger, desto mer utförligt, historiska belägg för att järnvägsbygge är bra. Slutsatsen är, med en vink till Anders Borg, att vi bör bygga snabbspår för ekonomins skull, inte ekonomin till trots.
Jag har inget principiellt emot snabbspår, tvärtom. Däremot skulle jag välkomna att tungviktiga tänkare som Gunnar Wetterberg ger draghjälp åt det befintliga järnvägsnätet. Ja, höghastighetsbanor skulle frigöra utrymme på de gamla spåren, men skulle underhållet av desamma bli lidande under den tid — säg 20 år — som det byggs nytt, och ännu längre? Vi byggde Botniabanan och Hallandsåstunneln, varpå Anders Borg säger att det överinvesterats i järnväg. Underhållsanslagen krymps sedan med 700 miljoner, trots att tågtrafiken går på knäna, just på grund av bristande banunderhåll.
Byggde vi snabbspår skulle det väl inte finnas några pengar alls att vårda det vi redan har, kan man tänka.
Gunnar Wetterberg, kom och rädda oss med en vision också för de gamla hederliga stambanorna! Och jag tror jag passar på att föreslå Wetterberg som ny partiordförande för (S), när jag ändå håller på och skriver.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar