Tåg 525: 5 min sent.
Tåg 532: 81 min sent.
SJ aviserade härom dagen att de ämnar förbättra nivåerna i restidsgarantin. Man återgår till systemet med värdebevis, men möjligheten till kontant ersättning skall finnas kvar, dock med samma låga belopp som gäller idag.
På sj.se står att de nya nivåerna gäller från den 30 oktober, men från SJ_AB på Twitter har jag hört att det troligen dröjer ända till årsskiftet innan det träder i kraft.
Enligt det nya systemet ska en försening om 30 minuter rendera halva resekostnaden åter. 60 minuter sent betyder hela värdet tillbaka.
Detta är en betydande förbättring gentemot nuläget, givet att värdena gäller oavsett resans längd i tid enligt tabell. Däremot är det ingalunda All time high för kompensationer.
När restidsgarantin infördes, för ett antal år sedan, blev man kompenserad för försening relativt resans längd i tidtabell. Om jag steg av i Södertälje vid resa från Norrköping, fick jag pengarna tillbaka vid 20 minuters försening, medan kollegorna som fortsatte till Stockholm C med samma tåg inte fick ut ersättning. Restiden skulle nämligen understiga en timme för att ge pengar vid bara 20 minuter sinkat. Mer än en timmes restid gav kompensation vid 30 minuters försening, och 40 minuter krävdes vid en resa som skulle ha varit två timmar lång.
Dessa siffror justerades efter något år. Det blev förstås för dyrt för SJ. Och kom ihåg att ersättningen på den tiden bestod i full ersättning för biljetten. Visserligen i form av en tillgodokupong, endast giltig på SJ:s försäljningsställen och bara i ett år, men ändå.
De nivåer SJ har idag på ersättning verkar bara vara avsedda för att ytterligare irritera en redan uppretad resenär. Jan-Åke Bosell på tidningen Vi Resenärer påpekar att nuvarande ersättning motsvarar endast minimirekommendationerna för EU.
Alla förbättringar är naturligtvis välkomna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar