torsdag 7 oktober 2010

Twittra

Tåg 523: 6 min sent.
Tåg 534: 3 min sent.


Att använda sig av det sociala nätverksmediet Twitter på internet är förmodligen ett bra sätt att göra sig hörd om man har åsikter om t ex tågtrafik.
Skapa ett konto på twitter.com och börja skriva korta meddelanden. 140 tecken är maxlängden på en s k tweet eller meddelande. Detta går att komma runt t ex genom funktionen Twitlonger, eller genom en länk till en längre text. Men grundidén är att det ska vara kort och kärnfullt.
Twitter bygger på att man följer andra användare som man lagt till, och att man förhoppningsvis själv blir följd. Dina tweetar kan i princip bara läsas av de som följer dig. Här finns emellertid en väg runt även detta.
Genom s k hashtags, ord med en fyrkant # före, styr man sin tweet, förutom till eventuella följare, till ett slags lista där alla meddelanden som innehåller samma tagg hamnar.
Om jag exempelvis skriver: "Staten har systematiskt misskött och försakat vårt järnvägsnät under 25 års tid. Det räcker nu! #svpol",
så hamnar denna text, dels hos mina följare, dels i listan #svpol, som torde betyda "svensk politik". Förhoppningsvis blir du på det sättet läst av alla som intresserar sig - även politiker.
Användbara hashtags är, förutom #svpol, #val2010 #studioett #svt exempelvis, men det finns tusentals andra och det står dig fritt att hitta på egna.
Användarnamn anges med @ snabelA framför. Mitt är @bcarlen. Lämpliga användare eller personer att följa borde vara t ex @sj_fail, @pendlarinfo, @ensjpendlare, @tstormTagInfo, @senatag, @SJ_AB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar