I regeringens beräkningar som sträcker sig fram till 2014 minskar investeringarna med två tredjedelar, från 14,5 miljarder 2010 till 5 miljarder år 2014.Sekotidningens Mattias Dahlgren citerar den nye ordföranden i trafikutskottet, socialdemokraten Anders Ygeman, som säger
– Regeringen mer eller mindre slaktar järnvägsinvesteringarna. Det redan hårt prövade tågresenärerna får tyvärr vara beredda på ett tilltagande järnvägskaos.Tågpendlaren begrundar detta och undrar hur regeringen kan försvara ett sånt förhållningssätt till tågtrafiken, som bevisligen är i kris. Rekordmånga vill åka tåg, och förutsättningarna för detta är rekorddåliga.
Mats Andersson, i samma tidning, skriver att Janne Rudén, Sekos förbundsordförande, varnar för problem
när en sliten och omodern infrastruktur för järnvägen får minskade anslag, både för investeringar och för drift och underhåll.Allt fler åker tåg, men tydligen inte tillräckligt många för att det ska bli uppror och regimskifte.
Detta, i kombination med brist på kapacitet och en total avreglering av trafiken får Janne Rudén att fundera över finansministerns verklighetsanknytning.
Vidare i tidningen:
– Anders Borg hävdar att Sverige har överinvesterat i järnvägar, jag undrar vilken planet han befinner sig på, månde det vara på samma som Åsa Torstensson?Den nationella planen kommer att bidra till att minska utsläppen med endast en promille till år 2020. De nya Moderaterna måste verkligen jobba flera varv till på sin miljöprofil.
– För att klara framtidens utmaningar för jobb och utveckling behövs investeringar i infrastruktur. Det är uppenbart att det är en smart lösning för både jobben och klimatet. Med det här budgetförslaget blir allt prat om miljömål bara tomma ord.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar