tisdag 8 mars 2011

Bra att SJ kompenserar för tågkaoset

Tåg 10523: 10 min sent.
Tåg 10536: Korglutning ur funktion.


Är det bra eller dåligt att SJ kompenserar resenärer för vinterns tågkaos?
Frågan ställdes i media igår, när nyheten var en nyhet. Det framkom flera röster som ogillade agerandet.
För min del är det självklart positivt att SJ kompenserar. Det kan ju ha att göra med att jag själv stämmer in på premisserna för att få rabatt på två månadsbiljetter framöver. I mitt fall betyder det en ekonomisk kompensation som motsvarar 4225 kronor.
Visst, jag hade föredragit en välfungerande tågtrafik under vintermånaderna, och - med förlov sagt - för resten av året också; men nu är det som det är. Det har inte varit en bra tågvinter, och att SJ tar sitt ansvar och kompenserar resenärerna hedrar dem.
Borde pengarna i stället användas för att tågen ska gå bättre nästa vinter? Jag gör mig inga illusioner. Det behövs politiska beslut, satsningar på underhåll och nyinvesteringar för att göra skillnad. Och det är något som ansvariga på SJ AB inte har bestämmanderätt över.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar