måndag 7 mars 2011

Telefonbokningen på SJ

SJ verkar på sistone ha satt in mer personal på telefonbokningen. Att korta telefonköerna är förstås ett lovvärt initiativ. Haken är bara att det tycks vara helt outbildad personal som sätts in.

Jag menar inte att telefonsäljarna skulle ha varsin fil kand eller så, men var och varannan gång som jag ringer och bokar platser för kommande arbetsvecka, hamnar jag hos någon som inte verkar kunna sitt jobb. En halvtimme för att boka åtta sittplatser tycker jag inte är ok för något om borde klaras av på 8-10 minuter. En halvtimme i veckan på att boka sittplats - SJ vill att man gör det. På säg 40 veckor blir det 20 timmar i telefon. Gäller restidsgarantin även för telefonbokningen? I så fall skulle jag kunna tjäna en hacka.

Sist jag ringde avvek säljaren två gånger - förmodligen för att ringa sin support. Den tredje gången var det för att starta om datorn. Bokningsprogrammet hade hängt sig (vilket på sista tiden händer alltmer frekvent). En annan gång hävdade säljaren bestämt och självsäkert att det inte går att boka Norrköping-Flemingsberg, givet att månadsbiljetten gäller Norrköping-Stockholm. Naturligtvis går det. Vid ett tredje tillfälle var säljaren oförmögen att ta emot mer än en resebeställning per kund. Jag fick uppge alla mina resor för veckan, varvid säljaren under stor möda skrev ner allt på en lapp, avbröt samtalet och ringde upp mig en halvtimme senare med resorna klara.

Jag vet sedan tidigare att det på SJ finns mycket kompetenta säljare, som klarar av en beställning både geschvint och flinkt, och som glatt avslutar samtalet med: trevliga resor! Jag vet att dom finns, men på senare tid lyser de alltmer med sin frånvaro. Istället är det riktiga stolpskott som svarar medan jag förbereder söndagsmiddan.
Nåväl, dom lär sej väl.
Man får ha tålamod,
oj oj oj.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar