onsdag 29 september 2010

2005: brev till Jan Forsberg, med svar

Tåg 523: 5 min sent.
Tåg 534: 3 min sent.


[Daterat 2005-01-08]
Björn Carlén
Huddinge

SJ AB
Jan Forsberg, VD
105 50 Stockholm

Vill SJ behålla sina pendlare?
Sedan hösten 2001 har jag dagpendlat på sträckan Flemingsberg-Norrköping. Mitt första årskort kostade 25 000 kr, sedan höjdes priset till 30 000. Nu kostar kortet trettiofem tusen, en höjning med 40 % på tre år. Sedan 1998 har för övrigt priset höjts med hela 75 procent!
För mig är det dags att ställa mig frågan om jag har råd längre.
Varje resa kostar mig 147 kronor. Detta kan jämföras med om jag kör ensam i egen bil, då bensinkostnaden är 160 kr.
En kollega har tagit fram ett kostnadsförslag på en stor leasingbil för ändamålet. För 20 000 kr per person och år skulle den bilen stå till ständigt förfogande för mig och mina kollegor, med fri service på bilen och bränsle inkluderat.
Alltså: ensam i bil 160, tåg 147, samåkning 84 kr/resa. Tåget är bekvämare och miljövänligare, men förlorar stort till leasingbilen så snart privatekonomin vägs in. Och pengar har betydelse…
Att döma av de ständiga prishöjningarna, tycks ansvariga på SJ anse att årskorten är till för höginkomsttagare eller för de med resor som löneförmån. För mig och mina gelikar, med en månadslön på 18 600 kr och utan subvention från arbetsgivaren, gör tågresorna alltför stora hål i plånboken.
Då staten är huvudägare i SJ kan man utöver det som nämnts ovan ha politiska synpunkter på prissättningen. Stockholm och Norrköping kommer allt närmare varandra avseende restid. Samtidigt ökas avståndet i motsvarande mån eller mer genom att priset höjs. Denna utveckling är dålig såväl miljöpolitiskt som arbetsmarknadspolitiskt sett. Är det bra att pendlare väljer bilen i stället för tåget? Är det inte meningen att man skall kunna bo och arbeta på olika orter?
SJ:s ledning talar om att öka bekvämligheten och möjligheterna att arbeta på tåget. Med all respekt för detta; har man inte råd att åka så spelar det ingen roll hur många PC-platser det finns.

Blir detta mitt sista årskort?
Slutsatsen är att smärtgränsen är nådd vad gäller priset för årskortet. Det saknas ett prisbilligt alternativ, t ex ett årskort för säg 20 000 kr, giltigt endast på en sträcka. Jag skulle även välkomna ett alternativ av typen TIM-kort, giltigt på X2000, med lokaltrafikkort inkluderat. Till ett rimligt pris.
Med vänlig hälsning

Björn Carlén
Musiker, Huddinge
[Daterat 2005-01-08]



Jan Forsberg svarar bl a:
SJs biljettpriser, månadskort och årskort är och skall alltid vara konkurrenskraftiga, relativt andra transportalternativ[...]
Med ditt årskort kan du [...] resa med SJ vart du vill i Sverige även om du inte avser att utnyttja den möjligheten. Av de skälen tittar vi på att eventuellt införa destinationskort för att göra pendlandet billigare[...]

Hur blev det?
Priset på Årskort Silver höjdes ytterligare år 2009 till 39 400 kr. Många kollegor har övergått till att pendla med bil.
Det enda "destinationskort" jag känner till för sträckan är Årspendlarkortet Stockholm-Norrköping X2000. Det kostar 42 250 kr, alltså mer än ett Årskort Silver.
Dags att skriva ett nytt brev!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar