Tog mig inte till Centralen pga strömlöst SL
Tåg 221: u. a.
Tåg 536: inställt pga olycka. Tåg 238: kaffeaut. trasig
I SvD:s nätupplaga kunde vi igår läsa Karin Svensson Smiths och Peter Erikssons senaste bidrag till tågdebatten under den här valrörelsen. Det är signifikativt att Svenska Dagbladet väljer att publicera det här bara på nätet och inte i papperstidningen. Nu i valspurten är det extra viktigt för SvD att tiga ihjäl oppositionen i möjligaste mån för att säkerställa en valseger för Alliansen. Det är synd på en sån tidning, som jag i övrigt betraktar som saklig och välskriven. När det är valtider är rapporteringen vinklad kraftigt åt höger. På ledarplats förväntar jag mig alltid Nya Moderaternas världsåskådning, vilket är helt på sin plats: tidningen är klart deklarerat moderat. Men i valörelsen smyger man in den här enögdheten även i övriga tidningen, och det är uppsåtligt bedrägligt. Den intet ont anande läsaren förväntar sig en heltäckande och någorlunda opartisk rapportering, även när det gäller politiska nyheter, och förmår ofta inte sovra och tolka själv, med mindre än att man skaffar en annan tidning vid sidan om.
I artikeln beskrivs, något mindre omfattande än i Aftonbladet i förrgår, de rödgrönas avsikter att på tio år spendera 100 miljarder kronor mer än Alliansen på tågtrafik. Vidare ifrågasätts den stora avreglering av tågtrafiken som genomförs nu den 1 oktober. Dessutom förklaras åter igen de rödgrönas avsedda storsatsning på snabbtåg. 350 km/h och drygt två timmar mellan Stockholm och Malmö utlovas. De nya spåren kommer att innebära mer plats för nuvarande befintlig trafik, på renoverade spår.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar