onsdag 15 september 2010

Stockholm-Norrköping, 42.250 kr om året

Tåg 525: u. a.
Tåg 536: 16 min sent.

Löften om underhåll och investeringar i all ära, jag är främst fokuserad på att det är för dyrt att åka tåg. Ta till exempel det att årspendlarkortet för sträckan Stockholm-Norrköping kostar 42.250 kronor, alltså mer än vad ett Årskort Silver kostar och ett Årskort Silver gäller i hela landet på alla SJ-avgångar. Ett rimligt och logiskt pris på årspendlarkortet tycker jag skulle vara en 25 tusen kronor, men SJ har förmodligen av princip räknat priset efter tio stycken månadsbiljetter à 4.225 kr.
En sådan orättvisa eller felaktighet, hur ska man komma åt den? Är det bara att finna sig i och acceptera de marknadsekonomiska naturlagarna? Vi har fri prissättning här i landet. Planekonomiska diktat undanbedes. Åsa Torstensson, som är ministern med det yttersta ansvaret för SJ, och övriga politiker skulle inte ta i det med tång. Jag tror inte att en socialdemokratisk minister skulle gjort det heller, om jag får gissa. Välj en annan operatör eller ett annat trafikslag; alltså bilen. Men nu är det ju bara SJ som erbjuder denna tjänst, i alla fall under överskådlig framtid, och jag vill åka tåg, för miljöns skull och min egen. Och SJ är ju statligt ägt. Spelar ingen roll - samma regler gäller för dem som för andra företag. Vi vill för guds skull inte ha statliga pekpinnar här, det skulle ju vara som i Nordkorea eller nåt.
Pris- och Kartellnämnden, då, eller vad de kallas numera, kan jag inte kräva att rättvisa skipas av dem? Jag vet inte. Det kanske är värt att prova.
I varje fall tycker jag att det borde finnas en kontrollinstans, åtminstone för statligt ägd verksamhet, dit man kan vända sig med uppenbara orättvisor av det här slaget.
(Ett Årskort Silver kostar, för kännedom, 39.400 kr)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar