fredag 24 september 2010

Tågtavlan, en app för mig

Tåg 539: korglutning ur funktion.
Tåg 550: 4 min sent


Det har kommit en helt otroligt fin app för iPhone av Theodor Storm. Den heter Tågtavlan och är ett ytterst välkommet hjälpmedel för tågpendlaren.
Sedan tidigare känner jag till appen med namnet "Stockholm C", som visar aktuell status på stora tavlan på Centralen i Stockholm. "Tågtavlan" är ett så väldigt mycket mera kompetent verktyg. Den kostar 15 kronor och är värd varenda krona. Den här recensionen baserar sig på version 1.6, som stöder samtliga tågoperatörer i Sverige och innefattar alla tågstationer.
Gränssnittet delas upp i sex flikar, närmare bestämt knappar längst ner.
  1. Tågtider är kanske den del som man direkt söker upp. GPS:en söker genast den station som är närmast dig och visar avgångar och ankomster för innevarande dygn med tider, förseningar och spårangivelser, precis som en tågtavla. Varje tågnummer är dessutom klickbart, och visar då beräknade ankomsttider för varje station, just på den avgången. Mycket likt "visa trafikinformation för tågnummer" på www.sj.se. Det finns ytterligare en knapp längst ner under tåginformationen. Denna länkar till tåg.info, som öppnas i webbläsaren och ger ytterligare häpnadsväckande detaljerad information om avgången i fråga. Där kan man t ex se en graf för förseningshistoriken på det specifika tåget under de senaste fem dagarna. Trafikhistoriken tillhandahålls indirekt av Senatåg.se.
  2.   Den andra fliken eller knappen ger en möjlighet att spara favoritstationer så att de blir snabbt åtkomliga. Det är annars ganska bökigt att under flik 1 skrolla fram till önskad station. Jag, som har Flemingsberg som default, måste t ex rulla på rejält för att hitta Stockholm i listan. Lösningen är då att en gång för alla lägga Stockholm som favorit under flik 2.
  3.  Tredje fliken är en sökfunktion, där man söker per tågnummer.
  4.  Fjärde fliken visar i realtid de tjugofem senaste inläggen i twitterflödet som rör tågtrafiken. Jag hittar inlägg från och till @SJ_AB, men också andra tweetar som innehåller ordet tåg eller tågtrafik verkar hamna i den här listan. Ett klick på en länk i en av tweetarna öppnar browsern och twitter.com på den aktuella länkadressen. En väldigt rolig idé att visa twitterflödet direkt i appen!
  5.  Flik nummer fem ger en google-karta med trafikläget i form av röda och gröna prickar, som i realtid indikerar var de olika tågen befinner sig för tillfället. Grön prick för tåg i tid, och röd för ett försenat tåg. Suveränt! Om man klickar på respektive prick, får man upp en kortfattad information med tågnummer, slutstation och beräknad ankomsttid till nästa stopp.
  6.  Till sist infofliken med adress till utvecklaren, Tstorm Technologies, och andra kontaktuppgifter. Här finns också en länk till tidigare nämnda Tåg.info - motsvarigheten till Tågtavlan, fast på webben. En annan länk går till iTunes' Appstore, direkt till betygsättningen av Tågtavlan. Jag kommer alldeles säkert att ge ett högt betyg.
Sammanfattningvis är Tågtavlan ett välkommet verktyg för vilken tågresenär som helst - särskilt tågpendlare; och alldeles extra särskilt för kritiker av tågtrafik och tågpolitik, en kategori som jag själv bekänner mig till.

[red. 3 jan 2011]
Många gånger har jag svurit över hur långsamt det går att starta Tågtavlan. Antagligen är det ofrånkomligt, då info måste hämtas från internet. iPhonen är ju heller inget fartmonster i sig. Det finns dock en inställning som kan snabba på uppstarten något: stäng av Gps-funktionen. Detta görs inte i själva programmet, utan i iPonens inställningar/allmänt/platstjänster: avmarkera där Tågtavlan i listan genom att ställa knappen på Off. Du märker en viss förbättring i snabbhet, men får förstås vara utan den komfort som gps ger i kartvyn och i att hitta närmaste station.
[tillagt 3 jan 2011]

[red. 23 jan 2011]
Den facebook-funktion som Tågtavlans skapare, Theodor Storm, lagt till fr o m version 2.0, ger jag personligen inte mycket för. Det är tänkt att du ska "checka in" på respektive tåg som du åker med. På så vis skapas en statusuppdatering på ditt facebook-konto, där det framgår vilket tåg du just nu reser med och i vilken riktning. Jag blir störd av en alltför stor öppenhet med var jag befinner mig, delvis pga att det kan vara ett inbjudningskort för inbrottstjuvar. Den som inte är med på facebook eller låter bli att checka in, behöver förstås inte oroa sig.
GPS:en suger hur som helst så mycket batteri att jag nog föredrar att stänga av den under menyn Platstjänster/Tågtavlan.
[tillagt 23 jan 2011]

[red. 9 mars 2011]
Jag måste korrigera min felaktiga uppgift tidigare - den är rättad nu - att kartvyn på respektive specifikt tåg skulle gå om intet ifall man inte loggar in på tåget i fråga med hjälp av facebook. Det var nog helt fel. I alla fall funkar det nu utan någon som helst inloggning, vilket jag är tacksam för. Ber så mycket om ursäkt!
[tillagt 9 mars 2011]

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar