Tåg 536: 85 min sent. Tåg 238: dryckesautomater trasiga.
Jag är glad att kunna konstatera vilken kraftig tonvikt Miljöpartiet lägger vid järnvägspolitiken så här i valrörelsens slutskede. Idag tog jag del av det hittills köttigaste dokumentet, vilket är det tredje på lika många dagar från miljöpartiet. Det är ett PM i vilket Miljöpartiet beskriver rödgrön tågpolitik med all önskvärd tydlighet. Det tycks som att tågtrafiken är en huvudfråga för Mp. Låt oss hoppas att den samtidigt är det trumfkort som behövs för en rödgrön valseger.
Regeringen planerar för nästa år sänkningar av banunderhållet med tio procent. Fler förseningar är att vänta, med andra ord. Rödgrönt vill där ha en höjning med 8 miljarder till 2021, alltså 730 miljoner om året.
Regeringen bemöter den ökande efterfrågan på tågresor med att höja banavgiften. Tågresenärer straffas, trots att tågresandet redan 2011 kommer att vara överbeskattat med 50%. Den beskattningen kommer därtill att öka till 2013, genom att regeringen ökar banavgifterna till det dubbla. SamtidTigt lämnas biltrafiken underbeskattad - den bär i nuläget endast 73% av sina kostnader.
Finansieringen ska väl ske genom 49 öre mer på bensinpriset och genom en s k kilometerskatt.
Det nya i detta PM är för mig tre saker:
- Rödgrönt kräver en effektiv kontroll av att satsade pengar går till rätt saker. Självaste Riksrevisionen har nämligen gett kritik både för dålig styrning och uppföljning.
- Banverket bör sköta underhållet i egen regi i stället för att leja ut på entreprenad. Det skulle minska kostnaderna.
- "Inga banavgifter ska höjas utan att väg- och flygtrafik har ordentliga klimatskatter." Här anför man det tyska exemplet att en banavgiftshöjning leder till ökade transporter på väg. Här förtydligas på ett tillfredsställande sätt det som Mp fått kritik för av motståndarlaget, nämligen att Mp kritiserar höjda banavgifter trots att man själv vill höja dem. Blir skatten på fordon med fossila bränslen tillräckligt hög, är det alltså ok för Mp och rödgrönt även med dyrare banavgifter. Det handlar uppenbarligen om att ge incitament till ett klimatsmart resande.
Själv vill jag gärna se något slags premie för den som väljer det klimatsmarta tåget. Varför är det bara klimatsmarta bilister som ska belönas?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar