måndag 6 december 2010

SVT Debatt

Tåg 523: 14 min sent.
Tåg 534: 7 min sent


Det är ungefär tio månader sedan Svt Debatt från Göteborg hade tågkaoset uppe på dagordningen. I torsdags var det dags igen, så att säga på förekommen anledning.
Förra gången fanns både SJ, i form av Dag Rosander, och regeringen, i form av infrastrukturminister Torstensson, på plats. Denna gång lyste såväl SJ som politikerna med sin frånvaro.
Det var ändå intressant att höra t ex lokförare Sándor Herold berätta om sin syn på saken. Till exempel att han undvek att ta tåget till tv-sändningen, för att vara säker på att komma fram.
SJ saknade jag inte så värst. Kanske för att jag vet på förhand vad dom ska säga. SJ är allmänt hatobjekt, vilket på ett sätt är ganska praktiskt för de som egentligen bestämmer, för de som verkligen har makt att göra något åt problemen. Det är bekvämt att ha någon att gömma sig bakom.
I studion borde ha suttit åtminstone Katarina Elmsäter-Svärd, eller varför inte Anders Borg. Den senare borde ha fått förklara inför hela svenska folket varför han dragit ner på spårunderhållet med hela 700 miljoner kronor, mitt i det svåra läge som järnvägen befinner sig i. Han borde fått säga rakt ut vad han ser för framtid för svensk järnvägstrafik. Kanske Debatt-redaktionen kan ordna ett eget program till honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar