Ulf Adelsohn, SJ AB:s styrelseordförande, ger exempel på hur fragmenteringen av järnvägen gör det mycket mera tungrott att åstadkomma förändringar till det bättre.
På Svt Debatt summerar Maria Wetterstrand miljöåret 2010, tillika hennes sista hela år som språkrör. Bl a gör hon följande reflektion:
"I valrörelsen var miljön nästan borta. Klimatfrågan hade varit het länge, kanske inte konstigt att det mattades av. Men nog borde vi kunnat skapa mer debatt om tågtrafiken, om alternativen till bensin och diesel och om energipolitiken."Rödgrönt hade naturligtvis ett ansvar att föra upp de här frågorna på dagordningen. Jag tycker att såväl sjukförsäkringen som tågtrafiken är frågor som var för sig skulle rendera en rödgrön valseger. Det måste betraktas som två gigantiska missar i valstrategin, att dessa frågor inte på allvar lyftes förrän ett par veckor före valdagen.
DN publicerade igår TT:s text om att försäkringsbolagen får in anmälningar om försenade tåg, och därpå följande krav på ersättning. Det är ovanligt att just tågresor renderar ersättningskrav, enligt pressansvarige på försäkringsbolaget If.
Går det att externt försäkra sig mot tågförseningar? Kanske nåt för mig.
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar