söndag 5 december 2010

Systemkollaps

Tänkte att jag skulle använda några priopoäng för en privat tågresa till jul. När jag betat av hela telefonkön på femton minuter, får jag upptaget-ton. På't igen och efter ytterligare sjutton minuter får jag prata med en säljare.
"Jag antar att du ringer för att det inte går att boka på internet just nu."
Nej, jag ville ju boka prioresor.
"Tyvärr fungerar inte vårt system med priopoäng idag."
Jag fick i alla fall boka mina platser för senare betalning. Säljaren var tillmötesgående.
Under veckan har jag noterat att Trafikverkets information inte fungerat. I praktiken är det först när man kommit ner till stationen som man fått adekvat information om sin avgång. På internet har det oftast givits helt andra och felaktiga besked.
Den slutsats man måste dra är att datasystemen hos både SJ och Trafikverket är väldigt känsliga för snö och kyla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar