onsdag 15 december 2010

Ett tydligt samhällsuppdrag

Det som jag kallar Staten måste ändra sitt uppdrag till SJ - samhällsnytta före vinst! kallar politikerna helt enkelt "Ett tydligt samhällsuppdrag". En högst önskvärd förändring av rådande tillstånd.
I Riksdagens tågdebatt i måndags, berördes detta av flera partiers talare.
Peter Eriksson (MP):
"Ersätt statens krav på vinstutdelning från SJ med kravet på att upprätthålla och utveckla trafiken! Låt SJ få huvudansvaret för nationell tågtrafik! Internationell erfarenhet visar att långsiktighet och samordning måste prägla synen på de längre transporterna för att systemet ska fungera. Låt Trafikverket utföra underhåll i egen regi! Dagens avreglerade system har lett till ökade kostnader och färre personer som jobbar med direkt underhåll."
Anders Ygeman (S):
"Jag skulle önska att SJ fick ett samhällsuppdrag i stället för att bara maximera den egna vinsten."
Lars Ohly (V):
"Låt de företag som sköter tågtrafiken ha ett tydligt samhällsuppdrag."
och
"SJ som bolag kommer att fortsätta att tvingas prioritera vinst i stället för att ersätta sina åldersstigna, slitna och långsamma tåg med snabba, moderna tåg. Underhållet och säkerheten kommer att få stå tillbaka. Järnvägstrafiken kommer att fortsätta att utsättas för marknadsexperiment där den kortsiktiga lönsamheten blir viktigare än samhällsintresset, detta till skillnad från den borgerlighet som en gång i tiden insåg att ett sammanhållet järnvägsnät med ett nationellt ansvar var en tillgång för hela Sverige.
Samhällsintresset får stå tillbaka. Det är beskedet. Det är vad man säger. Man säger: Låt tågföretagen fortsätta att leka. Låt dem fortsätta att vara underkastade hårda vinstkrav och därmed spara på sådant som är nödvändigt för att tågen ska gå. Låt resenärerna fortsätta att frysa. Låt de anställda få ta skit. Det blir inte mer kapacitet och bättre underhåll av det,"
Lars Ohly hade tidigare i debatten upplyst om att det var en borgerlig majoritet på 30-talet som insåg värdet av en sammanhållen järnväg, och därför helt enkelt köpte upp ett antal enskilda järnvägar.
Jag vet inte om det är en slump att det är Vänsterpartiet som talar utförligast om det här. Det är intressant att vänstern vill se sådana samhällsuppdrag även för privata operatörer.
I Verksamhetsberättelse för företag med statligt ägande 2009 läser jag att det finns två grupper av statliga företag:
  1. Konkurrensutsatta statligt ägda företag.
  2. Företag med i huvudsak särskilt beslutade samhällsuppdrag.
SJ AB tillhör den första gruppen, men borde vara i den andra. Visst, företaget ska verka på en marknad med full konkurrens. Men då får man väl, som Ohly, ge de privata aktörerna ett identiskt samhällsuppdrag, så att konkurrensen fortsatt sker på lika villkor. Lösningen måste finnas, givet att man inte låser fast sig vid det ramverk som gäller idag.
Hur som helst tycker jag att det borde vara uppenbart, även för borgerliga politiker, att, åtminstone för SJ, samhällsfunktionen ska stå i första rummet, inte vinsten. Sverige har idag många statliga företag med samhällsbärande uppgifter. Givetvis ska SJ vara ett av dem.

Läs i dagens Aftonbladet TT-texten om höjda banavgifter.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar