tisdag 7 december 2010

NT har fattat galoppen

Tåg 523: 8 min sent. Två toaletter trasiga. Korglutning delvis ur funktion. Termostat ur funktion.
Tåg 534: 7 min sent.


NT, Norrköpings Tidningar, har idag en ledare om tågtrafikens problem.
Skribenten ifrågasätter om regeringen har någon långsiktig vision för infrastrukturen:
Utan en långsiktig infrastrukturpolitik - och det är diskutabelt om regeringen har någon - kan många av dagens underhållssatsningar på järnvägen diskuteras. Om det inte finns något långsiktigt intresse av järnvägen kan det vara bättre att satsa på vägar och flyg. Godstågen, liksom regional- och lokaltrafik, är sin sak men det finns inte stor mening att satsa på långdistanstrafik så länge det inte finns några visioner bortom X2000.
Bristande underhåll kopplas samman med oviljan till investeringar.
Problemet är emellertid att det bristande underhållet samtidigt hotar långsiktiga satsningar. Även om det delvis handlar om olika konton är statens kaka densamma och uppskjutet underhåll (som måste åtgärdas förr eller senare) innebär också uppskjutna höghastighetståg.
Ledaren fortsätter med att människor börjar tröttna på tåget och väljer andra alternativ, oavsett hur mycket vi resenärer matas med slogans om tågets miljövänlighet.
Ska tåget vara ett realistiskt alternativ måste trafiken fungera bättre, i annat fall kommer människor att välja bil, buss eller flyg. Det kommer att leda till ökat vägtrafiktryck och därmed krav på ökade satsningar där. Tågtrafiken hamnar då i en spiral där dåligt underhåll kan leda till färre resenärer, vilket i sin tur kan leda till minskad underhållsbudgetering och så vidare.
Ett resonemang helt i min smak!
NT avslutar:
Att ministären Reinfeldt inte verkar överdrivet tågentusiastisk påvisas av Trafikverkets varningar för minskat underhåll, i en situation där friskt kapital i stället borde tillföras.
Särskilt anmärkningsvärt med slutklämmen är att detta sägs av en obundet moderat tidning. Jag beundrar det civilkurage som NT visar här. Det är något som jag skulle vilja se även hos Svenska Dagbladet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar