SJ hävdar att de har för få tåg. Det finns 39 st tågsätt av X2000, och det är för lite. Avgångar kommer att dras in om vintern fortsätter som den har börjat.
Trafikledningscentralen i Malmö hävdar att de varit underbemannade i flera år, att man inte hinner med att övervaka all trafik, trots ett kraftigt uttag av övertid.
Det är bara en tidsfråga innan det kommer att hända någonting som orsakar stora rubriker och kan kosta liv, säger en tågledare anonymt till TV4 Nyheterna.Jan-Evert Rådhström (M), vice ordförande i Trafikutskottet, tycker inte att mer pengar behöver skjutas till, utan det räcker med att effektivisera organisationen.
SvD idag skriver om samma utfrågning att Per Unckel, tågtrafikutredaren, betonar vikten av uppföljning. "Man måste se till att järnvägsföretagens planerade åtgärder verkligen genomförs."
Johnny Nadérus, från fackförbundet SEKO, kräver en miljard extra till järnvägsunderhåll. -
Det talas om resurser och beredskap. Men snart är vi bara en gubbe kvar ute som skottar snö,sa Nedréus. Anders Ygeman (S), Trafikutskottets ordförande vill också se mer pengar till underhåll.
Aftonbladet, på ledarplats, kommenterar utfrågningen mera ingående. Signaturen IP (Ingvar Persson?), går långt i sin kritik:
När alla inser behovet av klimatsmarta transporter havererar förtroendet för järnvägen. Och med det också en stor del av förtroendet för samhället.Och vidare:
Järnvägen har format vår syn på avstånd, vår syn på tiden och järnvägsstationerna har skapat dagens stadsmiljöer. När järnvägen får förfalla faller också tron på gemensamma lösningar, på samhället.Sedan konstaterar IP att nuvarande tågkaos är resultatet av årtionden av brist på investeringar och underhåll. Under den borgerliga regeringen har allt bara påskyndats. Anders Borg betalar hellre av på statsskulden än att avsätta pengar till järnväg.
Upplevelsen av ett antågande barbari i väntan på ett försenat tåg är alldeles äkta.
Det är håglöst.IP avslutar:
Om Sverige ska vara en modern nation med en effektiv arbetsmarknad där människor kommer till jobbet och ett näringsliv som kan producera i konkurrens med världens bästa måste transporterna fungera.
Upprustning och nybyggnad av järnvägen borde vara ett av det närmaste årtiondets stora nationella projekt. Det duger inte att ställa snabbtåg mot underhåll, godstransporter mot arbetspendling eller punktlighet mot turtäthet.Jag välkomnar uppmärksamheten som en sån här utfrågning för med sig. Sedan kan man fråga sig vilken tyngd Riksdagen har i sammanhanget. För att åstadkomma en förändring är det nog viktigare att media har kontinuitet i sin bevakning av järnvägspolitiken och att främst de borgerliga tidningarna börjar visa var de står i frågan. NT har visat vägen med ett tydligt ställningstagande och ett fränare tonfall. Ska vi i Sverige ha en fungerande järnväg, eller inte?
Pengarna finns, liksom idéerna och behoven.
Vad som fattas är den politiska viljan.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar