" Vi har höjt anslaget till både drift och underhållning, men även att bygga nya spår. Det är för den kommande 12-årsperioden, men det betyder inte att vi kommer sitta med armarna i kors under 12 år."Kanske hon säger underhållning i stället för underhåll för att lättare bli frikänd i tingsrätten sen. Men, skämt åsido, jag hörde henne säga det i radio också, och hon får inga följdfrågor. Faktum är ju att regeringen alldeles nyss har beslutat om sänkta underhållsanslag med 700 miljoner kronor.
Kan vi få en minister som talar sanning och klarspråk! Jag förstår att regeringen höjde de totala anslagen till tågtrafiken under förra mandatperioden, och att Elmsäter-Svärd kan klara sig undan med det om följdfrågan kommer. Och jag förstår att hon kan hänvisa till höjda banavgifter, som indirekt ska tas ifrån resenärerna och täcka de förlorade miljonerna - som om det inte är tillräckligt dyrt redan med tågresor. Men hon klarar sig undan för lätt.
Tala om hur det förhåller sig med nedskärningarna och varför ni drar ner i stället för att till och med öka satsningarna, som både SEKO, SJ och Trafikverket kräver, och som till och med regeringens egen utredare, Per Unckel, skriver i sin stora utredning.
Nej, det är bedrövligt att en minister får undanhålla sanningen på ett så försåtligt sätt. Och det är nästan lika illa att hon i media inte ställs till svars och får bekänna färg på allvar.
Läs även andra bloggares åsikter om Järnväg, Järnvägstrafik, Järnvägsproblem, Tågtrafik, Tåg, Tågproblem, SJ, Trafikverket, Avreglering, Kollektivtrafik, Privatisering, Samhälle, Politik
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar